Så undviker vi trängsel i kollektivtrafiken

Så undviker vi trängsel i kollektivtrafiken

Efter dagens myndighetsgemensamma presskonferens om Covid-19, där Svensk kollektivtrafik deltog, har vi nu fått vår branschvägledning. I vägledningen finns exempel på vad branschen gör för att hantera situationen i kollektivtrafiken under hösten:

• Analyserar och följer resandeflödet över trafikdygnet och skapar en bild av trängselsituationen. Vilka målgrupper reser på linjen eller i området?
  • Vid behov planerar om, på kort och längre sikt och förstärker avgångar där så är möjligt. Det kan även omfatta att lägga om eller tillfälligt lägga ner linjer.
  • Informerar personalen i samverkan med trafikföretagen. Vid vissa situationer, t ex nattetid eller sista avgången för dagen, bör sunt förnuft tillämpas.
  • Informerar och anvisar resenärer bl a om gällande regelverk och riktlinjer. Informantion om att planera sin resa och vara ute i god tid samt att man kan behöva vänta på nästa avgång.

I vägledningen betonas vikten av att resenärerna tar eget ansvar och följer föreskrifter och allmänna råd kring att hålla avstånd och att enbart resa när man är helt frisk. Branschen har ingen invändning mot att resenärerna använder munskydd för att öka sin personliga trygghetskänsla men ger inga andra rekommendationer i nuläget utan att ett formellt krav kommer från Folkhälsomyndigheten.

Från Dalatrafiks sida gör vi nu allt för att minska trycket på kollektivtrafiken. Tillsammans med våra entreprenörer, Keolis och Sambus, pågår en inventering av fordon och förare. Påstigandestatistik för alla linjer och turer analyseras för att identifiera sträckor med trängsel. Extra bussar sätts in på turer där behovet är som störst – i den mån det finns fordon och förare att tillgå. Vi har även kontinuerliga avstämningsmöten med alla kommuner i Dalarna.

-Vi måste alla påminna oss om att vi är mitt uppe i en pågående pandemi och ta ett gemensamt ansvar för att stoppa smittspridningen säger Ulf Berg, ordförande i Kollektivtrafiknämnden Region Dalarna. Det kommer att krävas stöd från övriga samhället, bl.a. Folkhälsomyndigheten, MSB, kommuner, skolor och arbetsgivare, för att hålla resandet på en tillräckligt låg nivå.

Vi uppmanar allmänheten att hjälpa till genom att undvika kollektivtrafiken om man kan. Alternativt att man reser på tider då färre reser med oss. Visa hänsyn till våra förare och dina medresenärer.

-Vi kommer att följa upp resandet kontinuerligt så att vi kan sätta in resurserna där det behövs, men vi har inte oändlig tillgång till bussar och förare och behöver allmänhetens hjälp, säger Tony Sjödin, förvaltningschef Kollektivtrafikförvaltningen/Dalatrafik. ”Åk inte kollektivt om du inte måste” är Folkhälsomyndighetens rekommendation, och det är nödvändigt att alla tar ett personligt ansvar för att vi gemensamt ska lyckas stoppa smittspridningen.