Gå direkt till innehåll
Vårens turnéer med Dansnät Sverige: Gaston Core, Le patin libre, Elle Sofe Sara, Shlomi Ruimi Askildsen, Les gamal, Mari Carrasco, Viktor Fröjd, Tove Berglund och Ludvig Daae, Art of spectra.

Våren 2024 - dansturnéer till 25 städer

Isdans, dragqueens och meningen med livet. Dags att presentera vårens dansföreställningar! Över 50 speltillfällen och inte mindre än nio produktioner späckade med både kända och helt nya bekantskaper.

Först ut är kanadensiska isdanskompaniet Le patin libre (CA). I föreställningen Murmuration ha de denna gång inspirerats av fågelflockars häpnadsväckande luftbaletter. Högtflygande och med dramatiska riktningsändringar tar 15 skridskoåkare med oss på en unik dansupplevelse.
Turné 5 – 11 januari: Umeå, Lycksele, Stockholm och Kungsbacka

---

The very last northen white rhino är ett soloverk lika enkelt som kraftfullt. Med den sanna historien om världens två sista vita noshörningar som utgångspunkt, frågar sig koreografen Gaston Core (BR/ES) om det är möjligt att finna lycka i en värld av kaos?
Turné 27 januari – 12 februari: Umeå, Malmö, Tanumshede, Gävle, Säter, Knivsta och Linköping

---

Elle Sofe Sara (NO) har med Vástádus eana – the answer is land en skapat en vacker manifestation till den jord vi alla delar. Med flerstämmig jojk och en rytmisk fysikalitet möter vi ett verk som manar till kamp och andas förtvivlan.
Turné 2 – 11 februari: Karlshamn, Jönköping, Västerås, Örebro och Uppsala

---

Mimi Devine är den tidigare Carte Blanche-dansaren Shlomi Ruimis alter ego som entertainer och dragqueen. All about Mimi är hans första föreställning och en visuell och ärlig representation av queerkulturen. Här dissekeras kroppsideal, sensualitet och sociala medier. Det är utmanande, fräckt och överraskande.
Turné 24 februari 2 mars : Umeå, Vara, Uddevalla och Stockholm

---

Art of spectra (SE) turnerar med sitt rykande färska verk Disorder. Med över 50 dansverk bakom sig har gruppen gjort sig känd för förmågan att både sporra och underhålla sin publik med hjälp av ett närmast filmiskt uttryck. Med en såväl finstämd som kraftfull koreografi utmanar och tänjer den internationella ensemblen på fysikens lagar.
Urpremiär och turné 11 27 mars: Vara, Göteborg, Piteå, Luleå, Gävle, Uppsala och Västerås

---

Tvillingparet Les Gamal (FR) är en världsledande hiphop-duo som vunnit cred på såväl teaterscener som i streetbattles. I deras föreställning Blood flows – the power of brotherhood tar de med oss på en energifylld resa som blottlägger grunden i deras konstnärliga identitet – broderskapet.
Turné 11 23 april: Falun, Linköping, Vara, Göteborg, Piteå och Luleå

---

Viktor Fröjds (SE) föreställning Festen turnerade med Dansnät Sverige redan hösten 2022. Nu är det dags för en repris av succéturnén och ytterligare sju scener ska få äran att presentera denna houseklubb förklädd till föreställning.
Turné 11 29 april: Karlshamn, Växjö, Västerås, Malmö, Kungsbacka, Tanumshede och Hudiksvall

---

Dansnät Sveriges samproduktion våren 2024 är Burn baby burn, Mari Carrascos (SE) tredje verk på temat groove. Nu är det dags för en grandfinal i 160 bpm! Med musiken som verkets pumpande hjärta utmanar Carrasco sina dansare med underfundiga rörelser och stegkombinationer. Vi bjuds in i ett filmiskt landskap, till en drömvärld där dansaren snart blir ett med musiken.
Urpremiär och turné 18 april 3 maj: Stockholm, Umeå, Jönköping och Karlshamn

---

En annan av våra samproduktioner som får möta den svenska publiken är Meningen med livet skapad av Tove Berglund (SE) och Ludvig Daae (NO). I en husvagnspark där varje husvagn bjuder på en unik ingång till meningen med livet möter du en filosof, får en one-on-one konsert och upplever en skogspromenad kantad av koreografiska inslag.
Turné 19 maj 1 juni: Kalmar, Tanumshede, Örebro, Falkenberg och Jönköping

29 februari - Uddevalla, Regionteater väst
2 mars - Stockholm, Dansens hus/Elverket

Art of spectra - Disorder
11 mars - Vara konserthus (urpremiär)
13 mars - Göteborg, Stora teatern

29 maj - Falkenberg, Bobergsgården
1 juni - Jönköping, Birittebo gård

Ämnen

Dansnät Sverige är ett nationellt nätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst - ett nationellt nätverk för den samtida danskonsten och dess publik.

VI BRINNER…
…för att människor ska kunna uppleva angelägen, intressant och spännande danskonst varhelst de bor i landet.

VI TURNERAR…
…runt 20 internationella och svenskproducerade föreställningar varje år som tillsammans ger 100-talet speltillfällen.

VI SAMPRODUCERAR…
…dansföreställningar för att stärka danskonstnärernas produktionsförhållanden och förankra det konstnärliga arbetet i en lokal kontext.

VI UTVECKLAR…
…kunskap på och utanför scenen genom fortbildning i scenteknik och kommunikation samt genom publiksamtal, workshopar och seminarier.

VI ÄR…
…ett fristående nätverk där dansscener, institutioner, regionala dans- och musikverksamheter samt kommunala och regionala kulturförvaltningar samverkar för att stärka danskonsten genom att stimulera till ökat intresse och nyfikenhet och stärka och bygga nationella strukturer för den samtida danskonsten

Malin Lundstedt

Presskontakt Producent

- ett nationellt nätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst - för alla, till alla, i alla hörn.

Dansnät Sverige är landets enda nationella turnénätverk med fokus på den svenska och internationella danskonsten.

I Dansnät Sverige samverkar scener, kommuner, regioner och län med det gemensamma uppdraget att möjliggöra turnéer för scenkonst av både kommande och namnkunniga nationella och internationella koreografer och kompanier. Nya, unga, etablerade, rutinerade – alltid professionella
danskonstnärer i produktioner för en samtida nyfiken danspublik.

Dansnät Sverige vill befrämja kompetens på och utanför scenen liksom delta i det kulturella samtalet. Med olika ingångar och perspektiv i form av publiksamtal, workshops, seminarier och andra kringaktiviteter vill vi skapa forum för dialog kring dansen.

Dansnät Sveriges verksamhet genomförs med stöd av Statens Kulturråd.

Dansnät Sverige
Gumshornsgatan 2C