Black Friday skrämmer inte Årets Frendo

Vinnaren av Årets Frendo-butik ligger i Gävle och ägs av makarna Yoko och Thomas Gyllenskepp. Bland alla Frendobutiker runt om i landet knep de vinsten, vilket kom som en stor överraskning.
– Vi var verkligen inte förberedda på det men oj, vad glada vi blev! Det var vår starka ekonomi och lojalitet till våra leverantörer som gav oss segern, berättar Yoko.

Vi backar drygt ett år, då så läget helt annorlunda ut. Då stod de nämligen redo att sälja butiken eftersom orken och lusten inte fanns där längre. Men så kom chansen som förändrade allt - PostNord, tätt följt av DHL, frågade om de ville bli ombud. Yoko och Thomas tvekade inte en sekund. Senast i raden är nu alltså DB Schenker som tillkom tack vare tips från en kund:
– En av våra kunder jobbar på Schenker och han tipsade oss om rätt kontaktperson, säger Yoko.
– Thomas ringde upp och berättade om vår butik för Siw som kom på besök, och strax därefter var vi godkända, lägger hon till.

Att bli ombud har förändrat allt. Antal kunder har ökat, likaså försäljningen eftersom många handlar när de hämtar ut sina paket. Ekonomin är helt enkelt på en helt annan nivå än tidigare.
– Krasst har vi ökat 25 procent i omsättning. Att bli ombud räddade faktiskt hela vår verksamhet.

Samma höga service året om
Nu närmar sig årets mest hektiska period som startar med Black Friday den 29 november. En helg som kan orsaka stressutslag hos den mest luttrade butiksägaren. Så hur är stressnivåerna hos Yoko och Thomas?
– Det är ingen fara alls faktiskt, vi tycker bara att det är jätteroligt! Allt var väldigt nytt förra året och alla försändelser var roliga, vi var så glada att chaufförerna var förvånade: ”Här kommer vi med fyra paketburar och ni är så glada” kunde de säga, skrattar Yoko.

Yoko uppskattar att antal paket fördubblades förra året under Black Friday jämfört med normal period, och för att klara den ökade paketmängden stärker de upp med extrapersonal. De tummar aldrig på sin kundservice, oavsett hur högt trycket är.
– Förra året klarade vi oss jättebra och upplevde inte alls problem med att paketen ligger och samlas på hög. Kunderna kommer ganska omgående och hämtar sina paket. Jag tror att det är för att vi ligger bra till geografiskt och har bra öppettider.

De har märkt att kunderna som handlar under Black Friday lite grovt kan delas in i två grupper – unga och teknikintresserade äldre.
– Det är framförallt yngre som handlar under den perioden, men vi ser även många i 70-årsåldern som har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet, avslutar Yoko.

Yoko och Thomas tips till dig som ska hämta ut paket:

1. Vänta inte för länge med att hämta ut paketet
  2. Var redo med legitimation och försändelsenummer när det är din tur