DB Schenker: "Det behöver du fixa inför Brexit"

DB Schenker: "Det behöver du fixa inför Brexit"

Det är mycket att hålla koll på inför Brexit. DB Schenker går igenom det sista du som skickar till och från Storbritannien behöver fixa inför årsskiftet.

Tullfullmakt
För att din logistikpartner ska kunna agera direkt ombud vid gränspassagen behövs en tullfullmakt. Det du behöver göra är ladda ner, signera och skicka in den till det logistikföretag du tänker använda dig av.

EORI-nummer
Ett EORI-nummer är ett slags registreringsnummer som används vid import och export. Ditt företag behöver ha ett brittiskt EORI-nummer för att skicka till och från Storbritannien.

Undvik helst leveransvillkoren DDP och EXW
DB Schenker ser helst att exportörer undviker att använda DDP som leveransvillkor. Detta eftersom DDP anger att du som exportör även måste agera importör i importdeklarationen i mottagarlandet och behöver betala importavgifter som tull, moms och tullarvode.

Använd gärna DPU eller DAP i stället
För att undvika en stor mängd pappersarbete, vilket i sin tur kan leda till förseningar, rekommenderar DB Schenker att du i stället för DDP använder DPU eller DAP.

Nya krav på träförpackningsmaterial enligt ISPM 15
Pallar, lådor, kabeltrummor, spolar och dunnage (träförpackningsmaterial, WPM) ska efter Brexit uppfylla kraven enligt ISPM 15. Från och med årsskiftet måste all ”WPM” genomgå värmebehandling och märkning.