Läs om DB Schenkers hållbarhetsarbete i årets hållbarhetsredovisning.

DB Schenkers hållbarhetsredovisning 2020

De flesta av oss kommer troligtvis att tänka tillbaka på år 2020 som året världen drabbades av covid-19. Ingen har gått oberörd av detta virus som förändrat vårt sätt att träffas, kommunicera, samarbeta och leva. Vi på DB Schenker har sett på nära håll hur viktiga transporterna är för samhället, inte minst när vi tittar på behovet av transport av skyddsutrustning och vaccin.

Hållbarhetsarbetet har också påverkats av covid-19, men inte bara negativt. Visst har mycket fokus skiftats från hållbarhetsfrågorna till att hantera pandemin, och visst har det funnits en rädsla för att investera när framtiden är osäker.

Men samtidigt har det blivit tydligt att människan är kapabel att göra stora förändringar när det behövs. Vi ser också att beslutsfattarna i EU, USA och i Sverige vill använda den gröna omställningen för att få fart på både ekonomin och klimatomställningen.

Här i Sverige har vi också sett stora framgångar och vi ser fram emot resultatet av elektrifieringskommissionen som startades upp under året. Vi ser också ständigt hur våra kunder höjer sina ambitionsnivåer, vilket vi är mycket positiva till.

Hos oss på DB Schenker har flera förbättringar genomförts under året. Fler fossilfria fordon finns nu i vårt nätverk och vi ser dagligen exempel på en ökad omställningstakt.

I årets hållbarhetsredovisning, den 25:e i ordningen, kan du läsa om vårt arbete och följa hur långt vi nått hittills.