Så packar Linda värdefullt porslin

Så packar Linda värdefullt porslin

Vissa saker var bättre förr. Till exempel kvaliteten på möbler och inredning. Det anser Linda Winroth, ägare av webbutiken Gammalt o nytt.
– Jag har fullt med arvegods och gamla möbler hemma, nästan ingenting nytt. Ja, det skulle väl vara sängen då, skrattar hon.

Återbruk och hållbarhet går som en röd tråd genom Lindas liv, både privat och i hennes yrkesliv. Till vardags arbetar hon med olika EU-projekt som syftar till att affärsutveckla arbetsintegrerande sociala företag. All övrig tid lägger hon på webbutiken Gammalt o nytt som är fylld av inredningsdetaljer för det mysiga retrohemmet. Så vad är mest populärt?
– Just nu är det rykande åtgång på blombord och piedestaler men det varierar beroende på årstid. Om kunder har specifika önskemål håller jag alltid utkik när jag är runt på inköpsresor.

Det mesta hittar Linda på auktioner och loppisar. I butiken finns allt från porslin till gamla resväskor, skolplanscher, retromöbler och nyproduktion. Därför är det förvånande att hon inte vill kalla sig inredningsnörd. Återbruksnörd däremot, det stämmer bättre. Det är nämligen uppväxten som dagbarn hos farmor och farfar som till mångt och mycket har format henne. Där lärde hon sig att vårda sina ägodelar, och den tanken lever i allra högsta grad kvar hos henne än idag.
– Det var ju så på den tiden, inget slängdes i onödan och saker tillverkades för att hålla länge. Det har fastnat hos mig.

Så nu är hon här, intresset och livsfilosofin har blivit till ett företag och den enskilda firman har blivit ett aktiebolag. Ett företag som bara går bättre och bättre. Idag sköter hon det mesta själv men har hjälp av en revisor för bokföringen. Och hon har en sak hon vill säga till alla som drömmer om att starta eget:
– Våga satsa! Funkar det inte så är det inte hela världen men jisses vad skoj det är när man börjar få snurr på verksamheten. För ärligt, vad är det värsta som kan hända?

Som så många andra småföretagare vittnar Linda om hårt arbete och att det alltid tar betydligt mer tid än man tror. Du kommer med andra ord få vänta ett tag på att plocka ut en vettig lön.
– Men friheten och känslan av att ha åstadkommit något som man byggt upp själv, att det är mitt egna slit som ger resultat, den känslan är obeskrivlig.

Via butiken på Tradera började hon skicka med DB Schenker och är nöjd med att hennes ömtåliga prylar alltid klarar resan. Nåja, nästan alltid. En vas förolyckades under transport en gång och fick gå vidare till de sälla jaktmarkerna. Men reklamationen gick smidigt.
– Jag fyllde i erat webbformulär med beskrivning och bilder av emballage och vara. Sen ersatte ni utan problem. Frakten har överhuvudtaget funkat väldigt problemfritt, avslutar Linda.

Lindas Starta eget-tips:

• Håll nere fasta kostnader. Jämför försäkringar, banker och bokföringsbyråer. Se även till att inte binda upp dig på ett dyrt hyreskontrakt för en lokal.
  • Skaffa aktiebolag. Jag hade först en enskild firma men när det började gå bättre startade jag ett aktiebolag. Jag ser bara fördelar med det, bolaget är bolaget och dina privata pengar är privata. Det blir så mycket enklare att hålla isär ekonomin.
  • Avsätt tid för återhämtning. Du kommer att behöva jobba mycket men du får inte glömma att skilja mellan jobb och fritid och ge dig tid för återhämtning. Svårt men jätteviktigt.

Så packar Linda en porslinstallrik:

• Först virar jag ett par varv med bubbelplast runt tallriken.
  • Jag täcker tallrik och bubbelplast med två lager wellpapp.
  • Paketet lägger jag i en låda av wellpapp som är något större än det lilla paketet. Lådan fyller jag med stötdämpande material runt paketet, t.ex. tidningspapper eller frigolit. Det är viktigt att paketet inte nuddar kanterna på ytterpaketet.
  • Nu tejpar jag för lådan och skakar paketet för att se så att inget rör sig. Nu ska det vara lugnt!
  • Jag vet att ”Aktas”-lappar inte gör någon större skillnad men brukar klistra på dem ändå, tänker att det kan göra lite skillnad när chaufför och ombud hanterar paketen.