Black Friday: Så förbereder vi oss

Black Friday: Så förbereder vi oss

För varje år som går slår Black Friday och julhandeln paketrekord. Därför måste vi givetvis införa en rad åtgärder.
–I Stockholm har vi ökat vår kapacitet genom att ha ytterligare en sorteringsbana. Vi kan därmed öka våra volymer med 30 - 40 procent. Våra terminaler runt om i landet gör en ”försortering” för att ge Stockholm möjlighet att ta emot ökade paketvolymer.Vi anställer även mer personal, säger Camilla Reimer, terminalchef i Stockholm.
Men vad innebär en helt ny paketbana för dig, tänker du. Jo. Paketbanan gör att det går snabbare att sortera dina paket och att de kommer fram i fint skick.

En vit jul?
Att det blir mycket paket – det vet vi. Sedan finns det såklart förutsättningar som vi inte kan rå över. Och det finns särskilt en sak som är svår att styra.–Vi gör allt vi kan för att förbereda oss på ökade volymer, så att alla leveranser ska gå som vanligt, vi ökar vår kapacitet men har svårt att påverka vädret. Så det kan ta längre tid än vanligt, säger Camilla.

Chaufförerna har en viktig roll
Det krävs mer än en ny paketbana och extrainsatt personal. Våra chaufförer och lastbilar måste också anpassas efter högtryck.
–Vi har tät dialog med våra åkerier som tittar på volymprognoser för att anpassa antalet bilar och chaufförer, säger Camilla.

Tänk på det här!

• Var ute i god tid.
  • Leveranserna kan ta lite längre tid
  • Emballera hållbart med synlig och korrekt adressetikett