Sjöexport till USA - steg för steg

Sjöexport till USA - steg för steg

Att åka till USA som privatperson är inte särskilt besvärligt. Om du är svensk medborgare behöver du i princip bara biljett, pass, pengar och ett godkänt inresetillstånd (ESTA). Att skicka gods är inte lika enkelt.

Här beskriver DB Schenker hur det går till och vad som krävs för export till USA. Resan börjar i Göteborg.

1. Vi får in en bokning från kund och klargör detaljer för att hitta den bästa lösningen.

• Vilken volym handlar det om? Är det en hel container, eller bara några kilo som ska gå som styckegods?
  • När är godset klart för lastning och/eller hämtning? Ska kunden lasta själv eller ska vi hämta godset med lastbil och sedan lasta i container på vår terminal?
  • ”Pallar” är inte en giltig förpackningstyp enligt amerikanska tullsystemet. Om man till exempel ska skicka en pall innehållande 20 lådor måste man skriva ”20 cases loaded on 1 pallet” istället för endast ”1 pallet”. Vi behöver därför veta antal och innehåll på det som är lastat på pallarna.
  • Vi behöver också veta totalvikt på godset eftersom det är olika viktrestriktioner på rederiernas containrar. Olika hamnar i USA har också olika restriktioner och det skiljer även när det gäller vägtransporter beroende på destination.
  • Vilken typ av gods gäller det? Här behövs varuslag och varukod enligt Tullverket för att kontrollera att det inte är livsmedel eller farligt gods som kräver särskilda dokument. Exempel på farligt gods kan vara batterier, färg och hårspray. Även livsmedel som kaffe och choklad kräver särskilda dokument.
  • Har kunden en egen ”broker” som tar hand om införtullning med mera när godset kommer fram till USA? I så fall behöver vi ha adress- och telefonuppgifter dit. Om kunden inte har en broker löser vi allt som har med införtullningen i USA att göra.

2. När detta är utrett kan vi boka utrustning i form av en container och plats på ett fartyg hos rederiet. När vi fått avgång och containerplats bekräftad bokar vi lastning/ hämtning med lastbil hos kunden efter deras önskemål.

3. Efter lastning behöver vi en packlista som visar vad godset består av, samt en kommersiell handelsfaktura som visar hur mycket det är värt. Fakturan behöver vi för att kunna utfärda en exportdeklaration*, vilket Tullverket kräver. Utan deklaration kommer godset inte ens in i Göteborgs hamn och kan inte lastas ombord på båten.
*Om ni valt att låta oss göra er exportdeklaration, annars löser ni detta på egen hand.

4. Om det är en hel container måste vi lämna uppgifter om totalvikt till rederiet. Detta kallas för VGM = Verified Gross Mass och är en global regel sedan juli 2016. Om inte VGM-vikten skickas in till rederiet i tid kommer containern att bli stående i Göteborgs hamn. Eller som rederierna själva säger: ”No VGM, No load”.

5. VGM, uppgifter om godset, exportdeklaration och själva godset behöver vara inlämnat och på plats två till tre dagar före själva båtavgången. Detta kallas för dokument- och containerclosing.

6. När vi fått bekräftat att båten har lämnat hamnen skickar vi en så kallad Bill of Lading eller Sea Waybill till kunden. Där ska det tydligt framgå vem som är avsändare och mottagare, samt all nödvändig information om godset. Viktigt att nämna är också att den som har tillgång till detta fraktdokument också har rätt till godset. Kunden ska därför alltid se till att dokumentet finns på plats hos mottagaren innan containern kommer fram till USA.

7. Vanligtvis går inte båten direkt från Göteborg till USA, utan lastas om till ett nytt och större fartyg på kontinenten. Allt gods som skickas till USA måste föraviseras. Senast 48 timmar innan fartyget lämnar den sista utländska hamnen på väg till USA måste nedan information skickas. Om inte denna information skickats till USA kommer inte containern att bli lastad på fartyget utan blir stående i hamn på kontinenten.

• Antal kolli
  • Godsets brutto- respektive nettovikt
  • Varukod(er)
  • Adress och telefonnummer till mottagaren
  • Container- och plombnummer

8. Ibland gör polisen eller Tullverket stickprovskontroller på slumpmässigt utvalda containrar vilket gör att man missar planerat fartyg och får vänta in nästa.

9. När fartyget lämnat sista hamnen i Europa skickar vi från DB Schenker i Sverige en avisering till DB Schenker i USA där det framgår att en container är på väg (när, var och hur). DB Schenker USA tar sedan kontakt med mottagaren och informerar om var och när containern finns klar att hämta ut från hamn i USA.

Ladda ner guide om sjöexport

Vem fixar container? Hur mycket kan man skicka? Hur bokar jag? Och vad betyder alla dessa förkortningar man slänger sig med inom sjöfrakten? Alla svar finner du i DB Schenkers guide om sjöexport.

> Ladda ner guide om sjöexport här