Solen driver DB Schenkers truckar i Skara

Solen driver DB Schenkers truckar i Skara

DB Schenker installerar solceller på anläggningen i Skara.
– Vi kommer att producera el som motsvarar cirka tolv normalvillors årsförbrukning, säger Marcus Blomqvist, terminalchef i Skara.

Anläggningen i Skara förbrukar cirka 650 000 kWh per år. Solcellerna räknas kunna producera cirka 248 000. I entrén sitter en display som pedagogiskt visar elproduktionen just nu.

– Produktionen varierar naturligtvis kraftigt beroende på om solen skiner eller inte. Men i princip räcker energin till för all belysning och att ladda alla våra truckar.

Truckarna laddas under dagen, men den största elförbrukningen på en godsterminal sker på natten då solcellerna inte levererar någon energi.

– Eftersom överskottet inte går att lagra så vi säljer det istället. Vi kommer att kunna räkna hem den här investeringen på tio år, säger Marie Sjöholm, förvaltare på Schenker Property.

För ytterligare info, kontakta Marcus Blomqvist på tel: 0511 26 110.