FredagsFrågan

FredagsFrågan

Vi på DEFA e-mobility är oerhört glada över alla frågor som ni skickar in till oss och vi gillar ert engagemang!

Några av frågorna kommer att publiceras varje fredag en tid framöver.

Fortsätt gärna att maila oss på emobility.se@defa.com

Fråga; Jag representerar ett företag och vill resonera lite kring enfas och trefas. Vi har behov av att akut lösa 10 p-platser med el av totalt 70 platser. På sikt vill vi ha 80% laddplatser. Hur ska vi tänka kring laddhastighet?

– Thomas, fleetmanager i Malmö

Svar; Hej Thomas, Bra att du planerar framåt. När du dimensionerar en laddpark så är det viktigt att du tar med  följande parametrar i din beräkning;

1, Vad har fastigheten för förutsättningar när det gäller strömtillgång?

2, Vad har elbilsförarna för möjligheter, när passar det elbilsförarna att ladda? Hur många timmar och när på dygnet?

3, Vilket körmönster har förarna?

4, Vilka bilar planerar ni att införskaffa?

Utifrån dessa parametrar och med vetskap om att 80% ska bli laddplatser så är vår rekommendation i allra flesta fall att installera enfas laddare 32A och sedan laddströmsallockera och lastbalansera mellan platserna. I en sådan lösning får bilarna som mest ca 35 km körsträcka per laddtimma och som minst ca 18 km per laddtimma på 16A.

Det finns möjlighet att styra ut laddströmmen ner till 9.5A vilket ger bilarna knappa 1 mil per laddtimma. Lägre än så ska man inte gå eftersom vissa bilar inte känner av och tar emot laddström under 9.5A. Det är viktigt att inga bilar ställs på kö. Detta är bäst totalekonomi och löser laddbehovet i så gott som alla fall. Finns det sedan behov av snabbare laddning så räcker det ofta att avsätta förslagsvis två laddplatser med semisnabb laddning som då fyller batteriet med 80 till 100 km på en laddtimma.

Lycka till!