Från vänster: Simo Hämäläinen och Tomi Sundström (Aircohol), Sam Manaberi (Trine) och Sara Nozkova (FLOX Robotics).

Aircohol, FLOX Robotics och Trine vinner platser på Deloittes Innovation Accelerator Program 2024

Aircohol, FLOX Robotics och Trine har vunnit platser på Deloittes Innovation Accelerator Program, Ventures for Impact 2024 – ett skräddarsytt acceleratorprogram för startupbolag som delar Deloittes vision om att göra en meningsfull skillnad för människor, planeten och välstånd. De vinnande bolagen kommer få rådgivning från Deloitte under ett års tid för att kunna möta utmaningar och ta nästa steg på sin tillväxtresa.

– Aircohol, FLOX Robotics och Trine är alla fantastiska exempel på bolag vars mål är att lösa några av de största hållbarhetsutmaningarna vi står inför med hjälp av affärsinnovation. Vi välkomnar dem till programmet och ser fram emot att engagera oss i deras resor framöver, säger Ajla Talovic, Head of Strategy & Innovation på Deloitte.

Vinnarna korades under den årliga pitchtävlingen i Stockholm på torsdagen. Efter att ha valts ut bland över 200 ansökande bolag fick tio startups chansen att pitcha sina affärsidéer för en jury bestående av representanter från ledande svenska företag. Juryn valde sedan ut tre vinnare utifrån fyra parametrar:

1. Pitchen: förmåga att skarpt kunna framföra sin affärsidé på tre minuter
  2. Potential att förändra ”marknaden”: omvandla befintliga industrier eller skapa nya
  3. Positiv påverkan på människor, planeten och/eller välstånd: lösningen på några av de mest kritiska utmaningarna för vår framtid
  4. Skalbarhet: möjlighet att kunna skala affärsidén och åstadkomma en betydande påverkan

– Nytt för i år är att ansökan varit öppen för startups från samtliga nordiska länder. I slutändan kvalificerade ett finskt, ett isländskt och åtta svenska bolag till final, vilket känns väldigt roligt. Vi ser fram emot att välkomna fler nordiska bolag till tävlingen, programmet och vårt community framöver, säger Iris Minö, Co-lead Deloitte Innovation Accelerator Ventures for Impact.

Aircohol är ett finskt bolag grundat 2021. Företaget arbetar för att minska koldioxidutsläppen från alkoholindustrin genom att producera drycker av koldioxid som frigörs under alkoholjäsning. Juryns motivering lyfte potentialen i bolagets lösning, både när det kommer till att ta itu med dryckesindustrins utmaningar och generera värdefulla sidoströmmar för en rad andra industrier.

– Det är en ära att ha vunnit en plats på Deloittes acceleratorprogram. Detta erkännande validerar vårt uppdrag att revolutionera dryckesindustrin genom innovativa och hållbara metoder. Vi ser fram emot att arbeta med Deloitte för att ta Aircohol till nya höjder, säger Simo Hämäläinen, vd och grundare på Aircohol.

FLOX Robotics är ett svenskt bolag grundat 2020. Företaget har utvecklat en teknik som identifierar olika djurarter och skräddarsyr signaler som skrämmer bort djuren från områden där det exempelvis finns nyplanteringar eller tågräls. Juryns motivering lyfte potentialen i tekniken att främja ett hållbart jordbruk och skydda vilda djur.

– Vi är verkligen stolta över att tilldelas denna betydelsefulla utmärkelse – ett tydligt bevis på den koppling man känner till vår vision och vårt engagemang för att skapa en värld där människor och vilda djur kan samexistera i harmoni. Det överväldigande stöd vi fått stärker vårt team och driver oss till att arbeta ännu hårdare för att förverkliga denna vision. Vi är tacksamma för den uppmuntran vi fått – den driver oss framåt på vår resa, säger Sara Nozkova, vd och medgrundare på FLOX Robotics.

Trine är ett svenskt bolag grundat 2015. Företagets crowdfunding-tjänst möjliggör för privatpersoner att investera i lån till företag i utvecklingsländer så att de kan finansiera sina solcellsprojekt. I sin motivering hyllade juryn Trines engagemang för att skapa konkreta, positiva lösningar för miljön.

– Vi är mycket stolta över att få delta i Deloittes acceleratorprogram, särskilt med tanke på den tuffa konkurrensen och de stringenta kvalitetskraven. Vi ser en stor efterfrågan och enorm potential i att skala upp investeringar inom solenergi i tillväxtmarknader. Med Deloitte i ryggen kommer vi än mer effektivt kunna erbjuda professionella och institutionella investerare möjligheten att på ett enkelt sätt investera i väl-diversifierade portföljer av solenergitillgångar där de gör som mest nytta, säger Sam Manaberi, vd och grundare på Trine.

Årets jury bestod av Kristina Söderberg (Investment Manager, SEB VC Greentech), Tomas Björnsson (VP Business Innovation & Strategy, Vattenfall), Anna Kjölstad (Exploration Lead at The Laboratory, H&M Group), Isa Dahlberg (X-Lead at ICAx, ICA Gruppen), Nemanja Bacic (Finance Business Partner, Kry), Chang Choo (Head of Ventures & Partnerships, IKEA Group), Emilie Westholm (Head of Responsible Investments & Corporate Governance, Folksam), Klara Svedberg (VP Corporate Development, Alfa Laval), Sara Myrenfors (Investment Manager, Schibsted), Anders Ösund (VP Strategic Investments, Combient) och June Solbekk (CMO Consumer, Telenor).

Läs mer om Deloittes arbete med innovation här.

Ajla Talovic

Head of Strategy & Innovation +46 70 080 20 77