Bilindustrin i fokus när Kinas miljöarbete ökar

Bilindustrin i fokus när Kinas miljöarbete ökar

Efterfrågan på miljöteknologi i Kina kan innebära både goda affärsmöjligheter och miljövinster för svenska företag. Även politiskt är samverkan inom miljöteknologi på högsta nivå genom ett ramavtal mellan länderna från 2012. Bilindustrin är nu en av de branscher där Kinas miljötänkande sätts på prov och visar hur Kina kommer att hantera de växande miljöproblemen, framkom på seminariet Sustainability and Cleantech – a Swedish-Chinese perspective, arrangerat av Deloitte och Affärsvärlden i Almedalen.

– Vi noterar större tryck på bilindustrin vad gäller flera nya miljökrav. Här är förväntningarna stora på ny produktionsteknik och tekniska lösningar i bilarna. Redan en av fem konsumenter köper bilar med miljöargument och Kina har redan de största bilsubventionerna i världen på elbilar, säger Anders Kärrberg, Vice President Government Affairs, Volvo Cars Corporation.

– Kina vill minska oljeimporten. Kombinerat med intresset för elbilar kan det bli en stark kombination, säger Ken DeWoskin, Senior Advisor, Deloitte China.

Kinas ekonomi, som vuxit med i genomsnitt 9,9 procent per år 1978–2012, beräknas bli världens största ekonomi redan år 2016.

– Men Kina står inför stora miljömässiga utmaningar. Befolkningen blir allt mer inriktad på miljöfrågor och intresset för snabb tillväxt minskar. Kinesiska myndigheter och politiker lyssnar på oron och mycket görs redan, det får vi inte glömma, säger Ken DeWoskin, Senior Advisor, Deloitte China.

– EU är Kinas största handelspartner, så myndigheter och företag i Kina följer den europeiska utvecklingen noga. Sverige borde driva miljökraven inom EU. Alla nationella varianter kostar företagen stora pengar, säger Anders Kärrberg.

Paneldeltagare på seminariet var Anders Kärrberg, vice President Government Affairs - Volvo Cars Corporation, Ken DeWoskin, Senior Advisor – Deloitte China samt moderator Jon Åsberg, Chefredaktör - Affärsvärlden.

Deloitte arrangerar i samarbete med Affärsvärlden ytterligare fyra seminarier i Almedalen.

Den 2 juli - Omreglering av apoteken till konsumenternas nytta?
Den 2 juli - Hotar politikerna och bankerna tillväxten?
Den 3 juli - Guldklubban: Hur utvecklas ordföranderollen inom näringsliv och offentlig sektor?
Den 3 juli – Är svensk konkurrenskraft ett minne blott, hur påverkar utbildningspolitiken?

För mer information, vänligen kontakta Christer Ahlgren på chahlgren@deloitte.se

Följ Deloitte i Almedalen på Twitter @DeloitteSE

Besök Deloittes webbplats

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 200 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 312 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.

Med Deloitte avses en eller flera av Deloitte Touche Tohmatsu Limited, en brittisk juridisk person ("DTTL"), och dess nätverk av medlemsfirmor. DTTL och var en av medlemsfirmorna är juridiskt åtskilda och oberoende enheter. DTTL (även benämnt "Deloitte Global") utför inte tjänster till klienter. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för DTTL och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.com/about.