Deloitte Football Money League: Topp 20-klubbarnas sammantagna intäkter passerar 5 miljarder EUR

Intäkterna för de 20 fotbollsklubbar som tjänar mest i världen uppgick under säsongen 2012/13 till 5,4 miljarder EUR, vilket är en ökning med 8 procent (400 miljoner EUR) jämfört med föregående säsong. Det visar den årliga rapporten Football Money League från revisions- och konsultbolaget Deloitte.

Rapporten visar bland annat att:

• De totala intäkterna hos topp 20-klubbarna i Football Money League ökar med 8 procent till 5,4 miljarder EUR.
  • Real Madrid toppar intäktsligan för nionde året i rad med intäkter på 519 miljoner EUR.
  • Paris Saint-Germain klättrar till plats fem med intäkter på nästan 400 miljoner EUR.
  • De turkiska klubbarna Galatasaray och Fenerbahçe tar sig in bland topp 20-klubbarna.

Topp 5 på listan:

1. Real Madrid (518,9 miljoner EUR)
  2. FC Barcelona (482,6 miljoner EUR)
  3. Bayern München (431,2 miljoner EUR)
  4. Manchester United (423,8 miljoner EUR)
  5. Paris Saint-Germain (398,8 miljoner EUR)

Att Real Madrid toppar intäktsligan för nionde året i rad innebär att de slår Manchester Uniteds tidigare rekord på åtta år i ledningen. FC Barcelona ligger kvar på andra plats, medan Bayern Münchens framgångsrika säsong lett till en tredjeplats i Money League.

– De totala intäkterna för topp 20-klubbarna, som nästan alla ökade sin omsättning under 2012/13, har ökat med 8 procent, vilket är en mycket snabbare tillväxt än den globala ekonomin i stort. Tillväxten skedde redan innan de nya tv-avtalen för Premier League och Bundesliga, vilka kommer att påverka klubbarnas intäkter positivt i nästa års rapport, säger Dan Jones, ansvarig partner för Sports Business Group, Deloitte.

En av de största förändringarna i årets Football Money League är att Paris Saint-Germain avancerar till plats 5 på listan. Klubben har nästan fyrdubblat sina intäkter sedan säsongen 2010/11, till 398,8 miljoner EUR. Det inkluderar kommersiella intäkter (sponsor, reklam och rättigheter) på 254,7 miljoner – den högsta enskilda inkomstkällan någonsin hos en fotbollsklubb.

– PSG är den klubb som klättrat snabbast på årets lista - till den högsta placeringen någonsin för en fransk klubb. PSG är Frankrikes enda representant bland topp 20-klubbarna. Vi förväntar oss att klubben stannar kvar bland topp 5-lagen de närmaste åren, tack vare kommersiellt stöd och stark uppbackning från sina ägare i Quatar. Att David Beckham skrev på för PSG under den senare halvan av 2012/13 stärkte klubbens internationella profil. Kommersiell framgång utanför planen har övergått i förbättrade prestationer på planen, inklusive klubbens första mästerskapstitel på 19 år, säger Austin Houlihan, Senior Manager, Sports Business Group, Deloitte. Utöver Beckham har andra namnstarka profiler såsom Zlatan Ibrahimovic ytterligare bidragit till att öka klubbens exponering.

Galatasarays och Fenerbahçes placeringar på listan innebär att två klubbar utanför ”big five”-länderna i Europa för första gången sedan 2005/06 finns med bland topp 20-lagen.

– Även om klubbarna inom ”big five”-ligorna fortsätter att dominera Money League så tydliggör Galatasaray, Fenerbahçe och brasilianska Corinthians närvaro på topp 30-listan den allt större konkurrensen från klubbar i tillväxtländer. Dessa länders allt starkare ekonomi, passion för fotboll och förbättrade struktur inom sporten bidrar till stark tillväxt för de största klubbarna. Att bra arenor är viktigt för klubbarnas tillväxt bevisas bland annat av Galatasarays Türk Telekom Arena, som invigdes 2011 och idag räknas som en av Europas bästa, säger Austin Houlihan.

Ladda ner relaterat dokument nedan för rapporten i sin helhet.

Mer information

För ytterligare information om rapporten är du välkommen att kontakta våra svenska talespersoner, Andreas Frountzos, 0768-47 20 31, afrountzos@deloitte.se, eller Erik Gozzi, 0768-27 12 43, egozzi@deloitte.se.

Läs mer om Sports Business Group på Deloitte UK:s webbplats >

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 200 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.