Deloitte/SEB CFO Survey: Tecken på ökad optimism i ett utmanande affärsklimat

Deloitte/SEB CFO Survey: Tecken på ökad optimism i ett utmanande affärsklimat

Optimismen ökar bland svenska finanschefer i takt med att ekonomin stabiliseras, men affärsklimatet fortsätter att vara utmanande. Det visar Deloittes och SEB:s senaste undersökning Deloitte/SEB CFO Survey. Flera indikatorer pekar nu uppåt till följd av att företagen anpassat sig till det svagare ekonomiska läget. Finanscheferna, som alla är baserade i Sverige, har fått något större aptit på företagsförvärv och sammanslagningar.

Den svenska kronan spås bli starkare under året vilket kan påverka exportföretagen negativt. Finansiella risker är ingen stor fråga enligt deltagarna i undersökningen, men defensiva strategier för att minska skuldsättningen ligger fortfarande högt på dagordningen. Ett positivt stämningsläge på börsen kan ge det självförtroende som behövs för att göra förvärv.

Marknaden för företagsobligationer verkar ha förutsättningar för fortsatt tillväxt. Det finns tecken på stabilisering vad gäller arbetsmarknaden med mindre fokus på personalminskningar de kommande sex månaderna. Lägre efterfrågan på företagens produkter och tjänster är det största molnet på himlen.

Totalt blir värdet i CFO Survey index 49,5, vilket är upp något från 48,3 vid den förra undersökningen i september 2012.

Tecken på större optimism när ekonomin stabiliseras

Det finns nu tecken på att optimismen återvänder efter ett svagt slut förra året. Även om affärsklimatet fortsätter att vara utmanande så andas finanscheferna viss optimism i fråga om den egna finansiella ställningen, det egna kassaflödet och tillgången till finansiering de närmaste tolv månaderna.

– Vi ser att finanscheferna föredrar försiktighet och defensiva strategier i ett tufft affärsklimat. Men flera indikatorer visar på finansiell stabilitet och förbättrat stämningsläge. Mer aktivitet när det gäller förvärv och sammanslagningar kan öka självförtroendet att satsa på fler framåtblickande initiativ, säger Tom Pernodd, partner, Deloitte.

– Vi ser något bättre stämningsläge till följd av att företagen anpassat sig till ett förhållandevis svagt ekonomiskt läge. Flera av de viktigaste indikatorerna, som generellt affärsklimat och finansiell ställning, pekar uppåt, även om det är från låga nivåer, säger Johan Lindgren, kreditstrateg på SEB.

Lägre efterfrågan största riskfaktorn i år

Lägre efterfrågan på företagens produkter och tjänster ses som det största hotet under 2013, och det betonas ytterligare i den nu aktuella undersökningen jämfört med den i september förra året.

Intresset för företagsaffärer ökar, fortsatt tillväxt för företagsobligationer

Det positiva stämningsläget på börsen räknar finanscheferna med ska fortsätta de närmaste tolv månaderna, vilket ger bränsle till planer på företagsförvärv och andra affärer.

Nästan 75 procent av finanscheferna tror att börsindex för de 30 största bolagen (OMXS30) ska stiga med fem procent eller mer de närmaste tolv månaderna, trots att börsen redan gått bra en tid. Marknaden för företagsobligationer ligger också bra till för fortsatt tillväxt, även om det handlar om låga nivåer i en internationell jämförelse.

Stabiliserad arbetsmarknad, färre personalminskningar

Andelen finanschefer som tror att antalet anställda ska minska de närmaste sex månaderna har minskat till 35 procent från 44 procent i undersökningen i september förra året.

Finanscheferna tror på starkare krona

Finanscheferna tror att den svenska kronan blir starkare under 2013 jämfört med 2012. Flera företag underskattade kronförstärkningen under 2012. Svaren visar att det kan hända igen under 2013. Underförstått kan exportföretagen återigen drabbas av bakslag.

Mindre finansiell risk, men skuldminskning fortsatt fokus

Riskerna i balansräkningarna har minskat betydligt enligt finanscheferna. Men de föredrar fortfarande defensiva strategier med fokus på minskade skulder snarare än expansiva strategier.

Deloitte SEB CFO Survey syftar till att spegla förändringar i stämningsläget bland svenska finanschefer och därmed skapa förståelse för ekonomiska och finansiella trender. Undersökningen gjordes i februari och innehöll totalt 12 frågor inom områden som affärsklimat, strategiska investeringar, arbetskraft, utsikter för valutor och räntor, finansiell styrka, och attityder till utlåning hos banker och finansinstitut.

Finanschefer på ett antal av Sveriges största företag har svarat. Hela rapporten finns tillgänglig i relaterat dokument samt på www.sebgroup.com\press och www.deloitte.se

För mer information kontakta:
Tom Pernodd
Partner, Deloitte
tpernodd@deloitte.se

Pressansvarig, Deloitte
chahlgren@deloitte.se

Johan Lindgren
Credit Strategist, SEB
johan.y.lindgren@seb.se

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 195 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.