Sveriges snabbast växande teknologiföretag: FEO Media (4), Instantor (5), Fingerprint Cards (1), iZettle (3) och Star Stable Entertainment (2)

​Deloitte Sweden Technology Fast 50: Fingerprint Cards är Sveriges snabbast växande teknologiföretag

Årets Sweden Technology Fast 50, Deloittes oberoende ranking av Sveriges snabbast växande teknologiföretag, visar på fortsatt stark tillväxt i den svenska teknologibranschen. Vinnaren Fingerprint Cards kan presentera några av de högsta tillväxtsiffrorna i rankingens historia.

– Vi kan konstatera att svenska teknologiföretag står starka i en stenhård internationell konkurrens, säger Erik Olin, partner på Deloitte och ansvarig för Sweden Technology Fast 50. I år är bolagens genomsnittliga tillväxt 1408 procent, vilket är högre än genomsnittet på 1 247 procent de senaste tio åren.

Årets förstaplats går till Fingerprint Cards med en tillväxt på hela 28 126 procent. Fingerprint Cards utvecklar biometriska systemlösningar som utgår från det unika fingeravtrycket. Idag finns Fingerprint Cards touchsensorer i 55 smartphones hos 23 olika tillverkare. Bolaget grundades 1997 och är noterat på LargeCap-listan sedan 2016. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Andra plats går till Star Stable Entertainment med en tillväxt på 3 476 procent. Företaget utvecklarvärldens snabbast växande hästspel, ett så kallat MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) där tusentals användare kan spela, chatta och hjälpa varandra genom olika äventyr. Star Stable spelas av över 5 miljoner användare i 182 länder och har översatts till elva språk. Bolaget grundades 2010 i Stockholm och spelet släpptes för allmänheten 2012.

Tredje plats går till iZettle med en tillväxt på 3 000 procent. Företaget lanserades 2011 och erbjuder ett enkelt sätt för små företag att ta kortbetalningar med hjälp av portabla kortläsare som förvandlar smartphones och surfplattor till kompletta kassasystem. Produkten omfattar allt från kortläsare, kassaregister och finansieringslösningar för små företag. iZettle är baserat i Stockholm och är verksamt i tolv länder inom Europa och Latinamerika.

Förra året slog iZettle tillväxtrekord i den svenska rankingens trettonåriga historia med 30 114 procent. Med 28 126 procent ligger årets vinnare inte långt bakom.

– Fingerprint Cards har en världsledande position på marknaden för biometrisk identifiering. Utvecklingen inom e-handel och e-förvaltning gör att behovet av den här typen av teknologi blir allt större. Touch commerce var en av de trender Deloitte tog upp i vår årliga rapport TMT Predictions i början av året och Fingerprint Cards tillväxt visar hur stark den trenden är, säger Erik Olin.

Se hela årets ranking på www.fast50.se

Sweden Technology Fast 50 har instiftats av Deloitte och är den enda särskilda utmärkelsen för teknologiföretag i Sverige. Rankingen baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning under den gångna fyraårsperioden och inkluderar såväl publika som privata bolag. Listan omfattar all typ av teknologi – från internet och datautrustning till greentech och life sciences.

I Sverige har Technology Fast 50 funnits sedan 2003. Rankingen görs även i 20 länder/regioner i Europa, Asien och Australien. USA arrangerar ett flertal regionala Fast 50-program. Samtliga svenska Fast 50-bolag nomineras till Fast 500-uttagningen i Europa, Mellanöstern och Afrika. Antalet svenska företag i den europeiska rankingen har varit högt de senaste åren, med en toppnotering på 65 svenska bolag år 2010. Företagens individuella placeringar tillkännages i samband med den europeiska prisceremonin i London den 3 december.

Deloitte anordnar Sweden Technology Fast 50 2016 i samarbete med:

Teknikföretagen som är en av Sveriges största arbetsgivarorganisationer med 3 800 medlemsföretag. Teknikföretagens uppgift är att stärka medlemmarnas konkurrenskraft genom påverkan inom arbetsrätt, produkt- och kvalitetskrav samt villkor för utbildning och forskning.

Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) är intresseföreningen för aktörer inom Private Equity (Buyout & Venture Capital) och affärsängelnätverk. Föreningen, som grundades 1985, har till uppgift att i verka för en väl fungerande Private Equity & Venture Capitalmarknad i Sverige.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 244 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.