Deloitte TMT Predictions 2015: Internetklyftan mellan regioner växer och mer reklam till yngre konsumenter

Användningen av bredbandsuppkopplingar i hem och på allmänna platser ökar mycket kraftigt och sätter press på operatörerna. Uppemot 715 miljoner bostäder globalt kommer att ha fasta bredbandsuppkopplingar under 2015. Men kapaciteterna gäller inte för alla. Många konsumenter får nöja sig med några megabits per sekund medan andra kan utnyttja nya tjänster tack vare kapaciteter på ett par hundra megabits per sekund. Det skapar stora skillnader mellan storstäder och landsbygd och internationellt mellan rika och fattiga länder.

För fjortonde året i rad presenterar Deloitte de viktigaste globala trenderna inom teknologi, media och telekommunikation i rapporten TMT Predictions. Utvecklingen påverkar företag, myndigheter och konsumenter. Slutsatserna bygger på omfattande research, dataanalyser och information från över tiotusen branschpersoner inom Deloittes globala affärsnätverk.

– Behovet av bandbredd påverkas i väldigt stor utsträckning av tekniken vi använder. Smartphones tar allt bättre bilder som i sin tur delas oftare vilket kräver bättre uppkoppling och större lagringsutrymme. Vi spår över en miljard uppgraderingar av smartphones under 2015 vilket kommer att slå pc, tv, surfplattor och spelkonsoller tillsammans både vad gäller antal och samlade intäkter, säger Duncan Stewart, director på Deloitte och medförfattare till rapporten.

Inte minst förväntas ökande efterfrågan hos äldre konsumenter och kraven på fler speciella 55+-appar och tydligare beskrivningar av tjänster ökar. När det gäller tjänster riktade till ungdomar är ett växande fokus sport, spel, konserter, sociala nätverk och nätshopping.

– Det är en missuppfattning att unga människor aldrig är villiga att betala för innehåll, säger Erik Olin, partner på Deloitte. Men viljan att betala för traditionellt paketerat innehåll som kanalpaket är inte lika högt som hos äldre men aptiten för konserter, idrottsevenemang och innehåll runt denna typ av evenemang som är hög och växande.

För mer information och kommentarer:
Teknologi - Erik Olin, partner Deloitte Sverige, +46 733- 97 11 16. Mer om TMT Predictions 2015 och den fullständiga rapporten hittar du här. Läs mer om TMT Predicitons

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 210 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.