Football Money League 2012 - storklubbarna drar ifrån

Storklubbarna växer sig allt starkare i den europeiska fotbollsekonomin. De sex ledande klubbarna Real Madrid, Barcelona, Manchester United, Bayern München, Arsenal och Chelsea ligger kvar på samma inbördes placeringar även i år samt växer rejält som grupp trots turbulens inom den europeiska ekonomin.

Alla klubbar inom top 20 kommer från Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och England. De svenska klubbarna hamnar på efterkälken, enligt den årliga rapporten Football Money League från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

För första gången översteg de sammanlagda intäkterna för Europas 20 största fotbollsklubbar 4 miljarder Euro 2011. Storklubbarna och elitfotbollen förefaller inte heller i år vara speciellt konjunkturkänsliga – topp 20 klubbar visar en fortsatt tillväxt om drygt tre procent i genomsnitt.

- Vi märker tydligt hur sponsorer och TV-bolag allt mer dras till de primära marknaderna med stora befolkningar och grundade fotbollskulturer som Spanien, Tyskland och England, säger Gustav Vadenbring, Director på Deloitte.

Real Madrid och Barcelona visar en kraftig tillväxt med 9 procent respektive 13 procent. Båda klubbarna omsätter mellan 4,0 - 4,3 miljarder, vilket enskilt nu är fyra gånger så mycket som alla allsvenska klubbar omsätter tillsammans. Nästa år minskar troligen gapet mellan de bägge toppklubbarna då Barcelona får Quatar Foundation som ny huvudsponsor med extra tillskott på åtminstone 300 miljoner kronor årligen.

För Real Madrid som toppar ligan för sjunde året i rad minskade antalet åskådare per match något till 66 000 i genomsnitt, men det kan jämföras med allsvenskans dryga 7 300 åskådare per match under 2011.

- Det blir intressant att följa hur det nya upplägget kring UEFA Europa League kan gynna mindre klubbar i Europa så som de svenska klubbarna. Genom nytt upplägg med nya sponsorer och omförhandlade Tv-rättigheter skall nu 1,5 miljarder fördelas till deltagande lag jämfört med 400 miljoner då cupen hette UEFA-cupen, säger Gustav Vadenbring.

Kontakt
Vänligen se bifogad rapport Deloitte Football Money League 2012 i sin helhet. För mer information, vänligen kontakta Gustav Vadenbring på 075-2463278. För mer information om Deloitte, besök www.deloitte.se.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 182 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.