Global Powers of Retailing

Tillväxten i Europa förväntas vara fortsatt svag under 2012 och europeiska detaljister fortsätter att investera utanför eurozonen. Europeiska detaljisterna har i dag cirka 40 procent av sin försäljning utanför hemmamarknaden och endas 20 procent är endast verksamma på sin hemmamarknad. Detaljhandelsbolagen lyfter i allt större utsträckning blicken mot nya marknader, enligt en internationell branschrapport från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Mellanöstern och inte minst Afrika med ökande stabilitet anses ha stora utvecklingsmöjligheter. För svenska företagen krävs anpassning i format, sortiment och till nya prismodeller. Många företag har flera olika säljkanaler, som butiker, e-handel, kataloger, sociala medier och mobiltelefoner som behöver samverka på enklare och bättre sätt.

Bland världens globala detaljister med störst omsättning återfinns svenska storbolag som H&M och IKEA. Men även tre svenska matvarujättar kvalar in på topp 250-listan, där Ica-koncernen hamnar på en sjuttionde plats.
– IKEA är den femte största detaljisten i världen i sin sektor, medan H&M är den sjunde största detaljisten i sin sektor, säger Lars Egenäs, partner på Deloitte.

I flera andra länder är dagligvarukedjor mer fragmenterade än i Sverige vilket ger skalfördelar för de svenska företagen. Tre svenska dagligvarujättar kvalar nu in på listan över världens största bolag. Ica ligger på plats 70, KF-gruppen på plats 178 och Axfood ligger precis ovanför Systembolaget på plats 243.

Information
Vänligen se bifogad rapport Switching Channels – Global Powers of Retailing 2012 i sin helhet. För ytterligare information och kommentarer vänligen kontakta Lars Egenäs på legenaes@deloitte.se eller Christer Ahlgren på cahlgren@deloitte.se

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 182 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.