Guldklubban 2022: Carl-Henric Svanberg och Ulrika Francke prisas för sitt framgångsrika ordförandeskap

Guldklubban för förtjänstfullt ordförandeskap tilldelas Carl-Henric Svanberg, AB Volvo, i klassen för noterade bolag och Ulrika Francke, Knightec, i klassen för onoterade bolag.

– Årets pristagare är föredömliga ledare som genom ett skickligt styrelsearbete bidragit till stora framgångar för AB Volvo och Knightec. Både Carl-Henric och Ulrika är ytterst professionella i sina sätt att driva styrelsearbetet och visar på ett starkt engagemang, integritet och kompetens, säger Hans Warén, ordförande för Deloitte.

Guldklubban är en årlig utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap instiftad av Deloitte och StyrelseAkademien som delas ut i två klasser; en för noterade bolag och en för onoterade bolag. Pristagarna utses av en jury och är framtagna genom ett regionalt nomineringsarbete runt om i landet. De nationella utmärkelserna presenterades vid en ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm den 1 december.

– Trygghet och tydlighet är några av egenskaperna som lyfts fram hos årets mottagare av Guldklubban. Det är viktiga egenskaper hos ordföranden, inte minst i dessa turbulenta tider när bolag inom så gott som alla branscher står inför stora utmaningar, säger Svante Forsberg, ordförande för StyrelseAkademien Sverige.

I Guldklubbans motivering för Carl-Henric Svanberg, AB Volvo, framgår det att Carl-Henric på ett skickligt sätt axlat rollen som ordförande i en styrelse bestående av ledamöter med gedigen operativ erfarenhet och olika nationaliteter och bakgrunder. Han tänker utanför ramarna och skapar förutsättningar för att styrelsen i dynamiska diskussioner ska bidra till bolaget på bästa sätt.

I Guldklubbans motivering för Ulrika Francke, Knightec, framgår det att Ulrika med mod och tydlighet använt sin mångåriga erfarenhet av styrelsearbete till att lotsa styrelse och VD i en tuff bransch med stark konkurrens. Ulrika har gjort en ovärderlig insats genom att med integritet driva styrelsearbetet efter rådande förhållanden samtidigt som bolaget med branschledande tillväxt och positiv resultatutveckling styrts med långsiktighet och tydliga visioner.

Om Guldklubban

Guldklubban instiftades 2005 av revisions- och konsultbolaget Deloitte och den ideella föreningen StyrelseAkademien Sverige, och är en årlig utmärkelse som delas ut till styrelseordföranden för ett förtjänstfullt arbete. Guldklubban 2022 delas ut i samarbete med advokatbyrån Cederquist, private equity-bolaget Fairford Group, Novare och SEB. Mediapartner är Dagens Industri.

Ordförande i juryn är Tomas Nicolin. Övriga jurymedlemmar är Signhild Arnegård-Hansen, Peter Fellman, Annelie Karlsson, Anders Ullberg, Patrik Tigerschiöld, Caroline af Ugglas och Torsten Örtengren.

Förra årets Guldklubban 2021 tilldelades Jacob Wallenberg, Investor, i klassen för noterade bolag och Eva Swartz Grimaldi, Apotea, i klassen för onoterade bolag.

Läs mer om årets pristagare och utmärkelsen här.

Hans Warén

Partner och ordförande på Deloitte Audit and Assurance +46 73 397 73 16