Från vänster: Maria Källsson (styrelseledamot, Styrelseakademien), Cecilia Wachtmeister (styrelseledamot, HMS Networks), Michael Berg (styrelseordförande, BabyBjörn), H.K.H. Prins Daniel, Hans Warén (partner, Deloitte)

Guldklubban 2023: Charlotte Brogren och Michael Berg prisas för sitt framgångsrika ordförandeskap

Guldklubban för förtjänstfullt ordförandeskap tilldelas Charlotte Brogren, HMS Networks, i klassen för noterade bolag och Michael Berg, BabyBjörn, i klassen för onoterade bolag.

– Årets pristagare har visat hur ett tydligt ledarskap i styrelsen kan hjälpa till att skapa förutsättningar för framgång för hela bolaget. Både Charlotte och Michael är föredömliga ledare som skött ordförandeskapet i sina respektive bolag med stort engagemang, professionalism och integritet, säger Hans Warén, partner på Deloitte.

Guldklubban är en årlig utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap instiftad av Deloitte och Styrelseakademien som delas ut i två klasser; en för noterade bolag och en för onoterade bolag. Pristagarna utses av en jury och är framtagna genom ett regionalt nomineringsarbete runt om i landet. De nationella utmärkelserna presenterades vid en ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm den 28 november.

– Driv, passion och lyhördhet är några av de egenskaper som har lyfts fram hos årets mottagare av Guldklubban. Med gedigen erfarenhet och bred kompetens har Charlotte och Michael lett styrelsen i ett långsiktigt värdeskapande arbete, säger Svante Forsberg, ordförande för Styrelseakademien Sverige.

I Guldklubbans motivering för Charlotte Brogren, HMS Networks, framgår det att Charlotte genom ett modernt, inkluderande och tydligt ledarskap har haft stor betydelse för omvandlingen av ett entreprenörsbolag till ett professionellt globalt bolag. Med gedigen erfarenhet från industrin och av styrelsearbete i kombination med hög integritet och social kompetens har hon lyft både ledning och styrelse till nya nivåer.

I Guldklubbans motivering för Michael Berg, BabyBjörn, framgår det att Michael har visat ett stort ansvar för att förvalta och utveckla bolaget i enlighet med ägarnas direktiv, vilket kräver en förmåga att kunna balansera de målkonflikter som kan uppstå i relationen till andra parter. Genom att utnyttja sin breda kompetens från såväl vd-roller som tidigare ordförandeuppdrag har han skött ordförandeskapet med professionalism men även med passion.

Om Guldklubban

Guldklubban instiftades 2005 av revisions- och konsultbolaget Deloitte och den ideella föreningen Styrelseakademien Sverige, och är en årlig utmärkelse som delas ut till styrelseordföranden för ett förtjänstfullt arbete. Guldklubban 2023 delas ut i samarbete med advokatbyrån Cederquist, private equity-bolaget Fairford Group, Novare och SEB. Mediapartner är Dagens Industri.

Ordförande i juryn är Caroline af Ugglas. Övriga jurymedlemmar är Patrik Tigerschiöld, Signhild Arnegård-Hansen, Anders Ullberg, Marie Ehrling, Peter Fellman och Günther Mårder.

Förra årets Guldklubban 2022 tilldelades Carl-Henric Svanberg, AB Volvo, i klassen för noterade bolag och Ulrika Francke, Knightec, i klassen för onoterade bolag.

Läs mer om årets pristagare och utmärkelsen här.

Deloitte är en branschledande tjänsteleverantör av revision, redovisning, rådgivning inom skatt och juridik, consulting, finansiell rådgivning och riskhantering, och levererar tjänster till nästan 90% av Fortune Global 500® samt tusentals privatägda företag. Våra medarbetare levererar mätbara och bestående resultat som hjälper till att stärka allmänhetens förtroende för kapitalmarknaderna, gör det möjligt för klienter att transformeras, växa och leda vägen mot en starkare ekonomi, ett mer rättvist samhälle samt en mer hållbar värld. Grundad på vår mer än 175 åriga historia, finns Deloitte i över 150 länder och territorier. Läs mer om hur Deloittes nära 415 000 medarbetare över hela världen gör en meningsfull skillnad på www.deloitte.com.

Hans Warén

Partner och ordförande på Deloitte Audit and Assurance +46 73 397 73 16