Från vänster: Myrspoven (Elin Allison), Hooked Foods (Tom Johansson) och Charly Tech (Lisa Malmros, Alexandra Karnig).

Hooked Foods, Charly och Myrspoven vinner platser på Deloittes Innovation Accelerator Program 2023

Hooked Foods, Charly och Myrspoven har tilldelats varsin plats på Deloittes Innovation Accelerator Program, Ventures for Impact 2023 – ett skräddarsytt acceleratorprogram för startupbolag som delar företagets vision om att göra en meningsfull skillnad för människor, planeten och välstånd genom banbrytande lösningar. De vinnande bolagen kommer under ett års tid få rådgivning från Deloitte för att kunna möta utmaningar och ta nästa steg på sin tillväxtresa.

Vinnarna korades under den årliga pitchtävlingen i Stockholm på torsdagen. Efter att ha valts ut bland över hundra bolag som ansökte till årets program fick tio bolag pitcha sina affärsidéer för en jury bestående av representanter från ledande svenska bolag. Juryn valde sedan ut tre vinnare utifrån fyra parametrar:

1. Pitchen: förmåga att skarpt kunna framföra sin affärsidé på tre minuter
  2. Potential att förändra ”marknaden”: omvandla befintliga industrier eller skapa nya
  3. Positiv påverkan på människor, planeten och/eller välstånd: lösningen på några av de mest kritiska utmaningarna för vår framtid
  4. Skalbarhet: möjlighet att kunna skala affärsidén och åstadkomma en betydande påverkan

– Hooked Foods, Charly och Myrspoven är alla utmärkta exempel på svensk innovation när den är som bäst. Alla tre bolag har tagit fram tjänster och produkter som visar på hur innovation kan bidra till ett mer hållbart, jämlikt och jämställt samhälle. Vi ser fram emot att engagera oss i deras resa framöver, säger Ajla Talovic, Head of Strategy & Innovation på Deloitte.

Hooked Foods bidrar till ett mer välmående marint ekosystem och minskat intag av tungmetaller och mikroplaster för människor genom att erbjuda växtbaserade substitut till fisk. Utöver att ha tagit fram innovativa produkter tyckte juryn att bolaget visar på en hållbar affärsmodell som kan skalas och göra en ansenlig skillnad för planeten och människors hälsa.

– Det betyder mycket att få detta pris från en så pass kompetent jury. Det visar att de ser det hårda jobbet som ligger bakom Hooked Foods. Det här kommer ge oss extra energi att kämpa vidare och växa efter ett tufft 2022. Nu är vi supertaggade på att skala upp tillsammans med Deloittes grymma Innovation Accelerator-program för att göra skillnad på riktigt, säger Tom Johansson, Co-Founder och CEO på Hooked Foods.

Charly är ett fintech-bolag som jobbar för att motverka ekonomiska orättvisor och skapa mer jämlika relationer. Deras försäkring – kallad ”kärleksförsäkring” – är en innovativ pensionslösning som skapar trygghet för den förälder som tillbringar mest tid i hemmet. Juryn såg stor potential i Charly till att bidra till ett mer jämställt samhälle.

– Vi är glada och hedrade över att vara med i Deloittes acceleratorprogram. Vi är på väg att ta nästa stora steg på vår tillväxtresa genom lanseringen av vår Family Equity Insurance, och med stöd från teamet på Deloitte har vi en möjlighet att göra stor skillnad bland föräldrar och företag som vill säkra en ekonomiskt jämlik framtid, säger Lisa Malmros, Founder och CEO på Charly.

Myrspoven tar sig an en av de allra mest koldioxidbelastade branscherna, fastighetsbranschen. Deras unika och beprövade AI-drivna mjukvara bidrar till att energieffektivisera och minska utsläppen vilket enligt juryn inte bara är en viktig komponent för fastighetsägarna utan även för planeten om vi ska lyckas med en grön omställning av samhället.

– Vi är otroligt glada över vinsten och stolta att stå som vinnare i ett mycket starkt startfält. Vi ser fram emot att få vara del av acceleratorprogrammet och är taggade på att komma igång. Vi vill också tacka Deloitte för en härlig kväll fylld av energi och spännande samtal, både mellan startups och med juryn och representanter från Deloitte, säger Elin Allison, CMO på Myrspoven.

– Efter ett otroligt lyckat år med förra årets vinnare PlasticFri och Retein så ser vi varmt fram emot att få arbeta med Hooked Foods, Charly och Myrspoven under det kommande året. Vi hoppas att en plats i acceleratorprogrammet kommer att ge bolagen de förutsättningar som krävs för att nå sina mål, säger Iris Minö, Co-lead Deloitte Innovation Accelerator Ventures for Impact.

Årets jury bestod av Chang Choo (Head of Ventures & Partnerships, IKEA Group), Filip Bredinger (Investment Director, EQT Foundation), Kristina Söderberg (Investment Manager, SEB VC Greentech), Ariella Rotstein Gille (Co-lead ICAx, ICA Gruppen), Sara Myrenfors (Investment Manager, Schibsted), Emelie Westholm (Head of Responsible Investments & Corporate Governance, Folksam), Nemanja Bacic (Finance Business Partner, Kry), Charlene Engström (Head of Innovation Hub, Electrolux), Tian Ren (Corporate Development & M&A, Alfa Laval), Anna Kjölstad (Exploration Lead Innovation & Incubation, H&M), Eric Usher (Head of UN Environment Programme Finance Initiative, FN), June Solbekk (CMO Consumer, Telenor) och Tomas Björnsson (VP E-mobility, Vattenfall).

Läs mer om Deloittes arbete med innovation här.

Ajla Talovic

Head of Strategy & Innovation +46 70 080 20 77