​Innovation och tillväxt högt på agendan för CIO:er – men investeringar uteblir

​Innovation och tillväxt högt på agendan för CIO:er – men investeringar uteblir

CIO:er ser innovation och tillväxt som en topprioritet, men endast 15 procent gör nödvändiga investeringar i ny teknik. Det visar den globala rapporten CIO Survey från revisions- och konsultbolaget Deloitte.

– CIO:er har en enorm möjlighet att driva innovation och tillväxt i dagens alltmer globala och sammanlänkade affärslandskap. Den stora utmaningen ligger i att CIO behöver bli en respekterad företagsledare med större inflytande över verksamhetens dagordning, säger Kim Hallenheim, partner på Deloitte.

CIO Survey 2015 undersöker trender, insikter och prioriteringar bland över 1 200 IT-ledare i 43 länder. Samtidigt som innovation ses som en topprioritet bland CIO:er oavsett bransch, visar undersökningen att endast 16 procent av IT-budgeten går till investeringar med fokus på innovation och tillväxt. Dessutom investerar bara 15 procent av de tillfågade i ny teknik som skulle bidra till innovation och tillväxt.

Prioriteringar och rätt finansiering är vanligtvis beroende av relationen till övriga befattningshavare. Nästan 70 procent av CIO:erna anser sig ha en utmärkt eller mycket god relation till CFO och 51 procent uppger samma sak gällande vd. Endast 42 procent anser sig själva vara delaktiga i att driva företagets strategier. Tre av fyra CIO:er uppger att analytics och digital teknik kommer att betyda mycket för deras respektive verksamheter – samtidigt som flera ser en utmaning i att få löpande finansiering av investeringar som anses grundläggade för att skapa tillväxt och innovation.

Deloittes globala undersökning CIO Survey undersöker CIO:er individuellt genom att utforska deras karriärmässiga och personliga mål. Deloitte tillfrågade 1 271 CIO:er från 43 länder världen över mellan maj och juli 2015 för att samla in betydande data, trender och insikter. Majoriteten av de tillfrågade var CIO:er med företagsövergripande ansvar eller CIO:er för en division/affärsenhet/region/land i organisationer med en omsättning som översteg 1 miljard dollar under föregående räkenskapsår.

För rapporten i sin helhet, se bifogad fil eller besök www.deloitte.se

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 210 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.