Konsumentsäkerhet i USA genom produktionsansvar

Myndigheternas och livsmedelsbranschens arbete för ökad konsumentsäkerhet intensifieras i USA under 2013. Enligt rapporten ”Food Safety, A year in Review”, från revisions- och konsultföretaget Deloitte, har amerikanernas inställning till sina livsmedel förändrats på grund av olika skandaler.

Regelverket The Food Safety Modernization Act (FSMA) har i flera år varit en grund för kvaliteten och säkerheten inom den amerikanska livsmedelsbranschen. Främsta vapnet har alltid varit förebyggande kontroller. Från 2013 ökar nu kraven markant. Myndigheten Food and Drug Administration (FDA) intensifierar också sina kontroller och förebyggande kontakter med branschens företrädare.

Företagens eget ansvar för hela livsmedelskedjan ökar stegvis under de kommande två åren. Under en viss inskolning ges företag i branschen möjlighet att se över sina rutiner och förändra sina affärsmodeller, men ganska omgående måste man vara beredd på att kunna hantera de nya regelverken.

För mer information, vänligen se rapporten ”Food Safety, A year in Review” eller kontakta Christer Ahlgren på chahlgren@deloitte.se.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 195 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 312 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.

Med Deloitte avses en eller flera av Deloitte Touche Tohmatsu Limited, en brittisk juridisk person ("DTTL"), och dess nätverk av medlemsfirmor. DTTL och var en av medlemsfirmorna är juridiskt åtskilda och oberoende enheter. DTTL (även benämnt "Deloitte Global") utför inte tjänster till klienter. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för DTTL och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.com/about.