​Nordiska företag i täten i global fintech-tävling

Svenska företagen ChromaWay inom blockchain-teknologi och Paydrive inom bilförsäkring samt norska Cloud Insurance inom försäkringsmjukvara vann startuptävlingen ”Disruption in Banking and insurance” i hård internationell konkurrens.

ChromaWay har utvecklat en innovativ teknologi som döljer komplexiteten i blockchain från utvecklare och användare, medan Paydrive har lanserat det som många pratar om – försäkring som baseras på ditt faktiska användande av bilen.

Riskkapitalnätverket True Global Ventures hade valt ut 60 fintechbolag från hela världen. En internationell jury valde sedan ut tio särskilt lovande företag från Kina, Ryssland, Lettland, Tyskland, Norge och Sverige. De tre vinnarna utsågs till slut efter två dagars prövningar.

– Det är oerhört spännande att se hur fort en bred uppsättning nordiska fintech-bolag mognar. De tillför helt nya och innovativa tjänster som redan är kommersiellt gångbara, vilket gör dem intressanta inte minst för de etablerade aktörerna, säger Victor Kotnik, partner på Deloitte. Deloitte är medarrangör och del av juryn.

Övriga finalister var Nordigen från Lettland, P2P Protect från Kina, svenska Fundedbyme och Fidesmo, Simlink från Norge, Creditshelf från Tyskland samt Scorista från Ryssland.

För mer information, vänligen kontakta Victor Kotnik, Deloitte, på vkotnik@deloitte.se eller Dusan Stojanovic, True Global Ventures, på dusan.stojanovic@trueglobalventures.com

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 225 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.