Nya klimatlagar på gång i EU – dessa åtgärder bör ditt företag överväga i år

Nya klimatlagar på gång i EU – dessa åtgärder bör ditt företag överväga i år

Flera lagstiftningsförslag inom klimatområdet gör snabba framsteg i EU. Företag kan göra mycket redan nu för att förbereda sig på att möta nya krav och ta vara på de möjligheter som uppstår i och med den gröna omställningen, menar Deloittes nya studie Sustainability Regulation Outlook.

– Genomförandet av nya EU-lagar kommer vara viktigt för att driva på övergången till nettonoll i Europa. Samtidigt är det många företag som kommer att kämpa med att justera sina affärsstrategier, verksamhetsmodeller och finansieringsplaner för att möta nya krav. Med den här rapporten vill vi ge en bild av hur det nya landskapet kan komma att se ut och lyfta fram ett antal ”första steg”-åtgärder som företagsledare bör prioritera under 2023, säger Lennart Nordqvist, partner på Deloitte.

Studien utforskar fem nyckelområden inom vilka EU driver ett antal hållbarhetsfokuserade lagstiftningsinitiativ. Inom vart och ett anger rapporten de regulatoriska förändringar som äger rum och hur företag kan förbereda sig för att möta de nya kraven.

De fem områdena är:

1. Koldioxidutsläpp: EU:s beslutsfattare prioriterar regleringsåtgärder med inriktning på utsläpp av koldioxid inom transport, råvaror och energi. Under 2023 bör företag fokusera på att samla in viktiga data över hela värdekedjan, inklusive data om utsläpp och energianvändning.
  2. Greenwashing: Greenwashing har blivit en viktig fråga för beslutsfattare och lagstiftningsutvecklingen expanderar snabbt över branscher. Under 2023 bör företag implementera steg som säkerställer att deras gröna påståenden är korrekta, fullständiga och försvarbara.
  3. Övergångsplanering: EU:s beslutsfattare håller på att slutföra nya regler och standarder som kommer att kräva att företag utformar och presenterar trovärdiga övergångsplaner i linje med målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Under 2023 bör företag bilda sig en uppfattning om vad de måste göra för att uppfylla sina nya åtaganden och ta flera inledande steg med fokus på styrning och kultur för att säkerställa att den högsta ledningen är anpassad till riktningen för övergångsplanen.
  4. Försörjningskedjor och cirkularitet: EU:s politik och förändrade konsumentbeteenden kommer att tvinga företag att vidta åtgärder för att övergå från linjära till cirkulära ekonomimodeller. Under 2023 bör företag utforska sätt att förbättra kvalitén på sina produkter och göra snabba investeringar för att öka spårbarheten i sina leveranskedjor.
  5. Hållbar finansiering: Det förändrade regelverket för företag inom finansiella tjänster kommer att ha en betydande inverkan på kostnaden och tillgängligheten för finansiering för företag. Under 2023 bör företag utveckla en grön finansstrategi och definiera vägar för att få tillgång till offentlig och privat finansiering.

– Vi tror att dessa tematiska områden avsevärt kommer att påverka företag och tvinga ledningsgrupper att agera under 2023 och framåt. Genom att vidta ambitiösa åtgärder tidigt kan företag bygga både kortsiktig och långsiktig motståndskraft, säger Lennart Nordqvist.

Läs rapporten i sin helhet här.

Lennart Nordqvist

Partner Risk Advisory +46 76 827 13 24