Ester Sundström och Rasmus Dahlberg från Deloitte presenterade årets Sweden Technology Fast 50.

Spelkoncernen Enad Global 7 utses till Sveriges snabbast växande teknikföretag

Revisions- och konsultbolaget Deloitte har för artonde året i rad publicerat sin rankning av Sveriges snabbast växande teknikföretag, Sweden Technology Fast 50. Spelkoncernen Enad Global 7 (EG7) toppar årets lista med en ökning i nettoomsättning på 5 092 procent de senaste fyra åren.

– EG7 är en spelutvecklare i världsklass som har gjort en fantastisk resa de senaste åren. Samtliga tre bolag i topp på årets lista har ökat sin nettoomsättning med över 3 000 procent och EG7 har ökat sin med över 5 000 procent. Det är väldigt roligt att se en så pass stark tillväxt bland bolagen i år, säger Ester Sundström, partner och ansvarig för Deloitte Sweden Technology Fast 50.

EG7 utvecklar, marknadsför och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Koncernen har över 450 spelutvecklare och utvecklar egna IP:n, samt är konsulter till andra företag genom sina spelutvecklingsdivisioner. Gruppens marknadsavdelning har bidragit till lanseringen av över 1 500 titlar, varav många är världsberömda varumärken som Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage.

Koncernen grundades 2013 och har idag 15 kontor världen över.

Årets andraplats går till Vakanta som har haft en tillväxt på 4 504 procent de senaste fyra åren. Företaget har skapat en plattform som standardiserar och effektiviserar alla aspekter av konsultuthyrning. Deras intuitiva VMS ger alla berörda parter ett gemensamt digitalt arbetsflöde och omedelbar åtkomst till över 1 000 oberoende byråer och konsulter. Bolaget grundades 2013 och har idag fem anställda.

Årets tredjeplats går till BICO Group med en tillväxt på 3 054 procent under fyraårsperioden. Företaget grundades 2016 och är en världsledande koncern inom biokonvergens. Genom att kombinera olika teknologier såsom robotik, artificiell intelligens, datavetenskap och 3D-bioprintning med biologi gör bolaget det möjligt för sina kunder att förbättra framtidens hälsa. Företaget har idag över 1 000 anställda.

– Det är så roligt att få uppmärksamma och fira företagen på årets lista. Bolagens smarta lösningar och tjänster speglar Sveriges ledande position inom innovation, entreprenörskap och digital transformation. Att kvalificera till en plats på listan är en imponerande bedrift och vi ser fram emot att följa dessa företag framöver, säger Ester Sundström.

Om Sweden Technology Fast 50

Sweden Technology Fast 50 är instiftat av Deloitte och genomförs årligen i Sverige sedan 2003. Rankingen baseras på företags ökning av nettoomsättning under den gångna fyraårsperioden, och omfattar både publika och privata företag, liksom all typ av teknik. Rankingen görs även i 20 länder/regioner i Europa, Asien och Australien, och i USA arrangeras ett flertal regionala Fast 50-program.

Se årets Fast 50-lista här.

Ester Sundström

Partner, Risk Advisory Sweden Technology Fast 50 +46 76 827 10 85