​Sweden Technology Fast 50: iZettle är Sveriges snabbast växande teknologiföretag

Årets Sweden Technology Fast 50, Deloittes oberoende ranking av Sveriges snabbast växande teknologiföretag, visar på stabil tillväxt i den svenska teknologibranschen. Vinnaren iZettle slår dessutom alla tidigare rekord avseende tillväxt på listan. Ökad tillgång till riskvilligt kapital, en relativt svag krona och en svensk ekonomi som utvecklas bättre än genomsnittet i både EU och OECD skapar fortsatt goda förutsättningar för företagen.

– Svenska snabbväxande teknologiföretag med spännande iZettle i spetsen utmanar etablerade affärsmodeller. De visar på en imponerande framgång, säger Erik Olin, partner på Deloitte och ansvarig för Sweden Technology Fast 50.

Årets förstaplats går till iZettle med en rekordtillväxt på 30 114 procent. Företaget lanserades 2011 och erbjuder ett enkelt sätt för små företag att ta kortbetalningar med hjälp av portabla kortläsare som förvandlar smartphones och surfplattor till kompletta kassasystem. Produkten omfattar allt från kortläsare, kassaregister och finansieringslösningar för små företag. iZettle är baserat i Stockholm och är verksamt i tolv länder inom Europa och Latinamerika.

Andra plats går till Kaustik som är ett IT- och kunskapsföretag med en tillväxt på 1 838 procent. Företaget utvecklar verksamhetsstödet Aiai (Administrativ Interaktiv Assistans över Internet) som effektiviserar administrationen och säkrar kontrollen av personlig assistans. Med drygt 40 000 användare är Kaustik marknadsledande i Sverige vad gäller verksamhetssystem för personlig assistans. Kaustik har även utvecklat produkten Omsorg24 som är ett skräddarsytt verksamhetsstöd åt HVB-hem och LSS-boenden.

Tredje plats går till Inteleon med en tillväxt på 1 636 procent. Företaget utvecklar och tillhandahåller betallösningen SMS Park® åt kommunala och privata parkeringsbolag. Tjänsten gör det möjligt för bilister att betala sin parkering direkt från mobilen via SMS eller en smartphone-app. Lösningen används i omkring 40 svenska kommuner samt ett flertal privata parkeringsbolag runt om i Sverige och nyttjas av 600 000 användare.

Sweden Technology Fast 50 har instiftats av Deloitte och är den enda särskilda utmärkelsen för teknologiföretag i Sverige. Rankingen baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning under den gångna fyraårsperioden och inkluderar såväl publika som privata bolag. Listan omfattar all typ av teknologi – från internet och datautrustning till greentech och life sciences.

I Sverige har Technology Fast 50 funnits sedan 2003. Rankingen görs även i 20 länder/regioner i Europa, Asien och Australien. USA arrangerar ett flertal regionala Fast 50-program. Samtliga svenska Fast 50-bolag nomineras till Fast 500-uttagningen i Europa, Mellanöstern och Afrika. Antalet svenska företag i den europeiska rankingen har varit högt de senaste åren, med en toppnotering på 65 svenska bolag år 2010. Företagens individuella placeringar tillkännages i samband med den europeiska prisceremonin i London den 3 december.

Deloitte anordnar Sweden Technology Fast 50 2015 i samarbete med:

Teknikföretagen som är en av Sveriges största arbetsgivarorganisationer med 3 800 medlemsföretag. Teknikföretagens uppgift är att stärka medlemmarnas konkurrenskraft genom påverkan inom arbetsrätt, produkt- och kvalitetskrav samt villkor för utbildning och forskning.

Nasdaq är ett globalt börsföretag med stark lokal förankring. Vi kombinerar tradition med innovation och vi erbjuder en miljö där köpare, säljare, visionärer och experter kan agera tryggt och professionellt.

Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) är intresseföreningen för aktörer inom Private Equity (Buyout & Venture Capital) och affärsängelnätverk. Föreningen, som grundades 1985, har till uppgift att i verka för en väl fungerande Private Equity & Venture Capitalmarknad i Sverige.

Vänligen se Sweden Technology Fast 50 i sin helhet med samtliga företag på www.fast50.se

För kommentarer, vänligen kontakta Erik Olin på eolin@deloitte.se samt mobil +46 73 397 11 16.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 210 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.