Tredimensionell strategi kan öka avkastningen på digital transformation

Tredimensionell strategi kan öka avkastningen på digital transformation

En tredimensionell strategi – bestående av ett fokus på innovation, en plattformsstrategi och investeringar i lösningar inom AI, molnet och cyber – kan hjälpa företag skapa värde och öka avkastningen på digital transformation. Det visar en analys från Deloitte.

– Vår analys har identifierat ett samband mellan investeringar inom tre nyckelområden och ett ökat marknadsvärde. Baserat på denna analys har vi definierat en strategi med molnet i fokus som skapar värde för hela företaget, säger Arup Chakraborty, Director på Deloitte.

Studien baseras på bokslut och finansiella data från mer än 4 500 företag publicerad över en tioårsperiod. Med hjälp av en egen AI-motor har Deloitte delat in företagen i kluster baserat på hur de investerat inom de tre områdena. Vidare har man genom Ohlson-modellen analyserat korrelationen mellan dessa investeringar och marknadsvärdet genom att hålla övriga variabler konstanta. Slutsatsen är att företag som investerat i innovativ teknik och en plattformsstrategi samt drivit digitala initiativ som implementerat AI-, moln- och cyberteknik sett ett ökat marknadsvärde under tioårsperioden.

Baserat på analysen rekommenderar studien en tredimensionell strategi för att öka avkastningen på digital transformation. De tre nyckelområdena är:

• Ett fokus på innovation: Studien ser värde i att tillämpa ny teknik för att driva innovativa strategier snarare än att förlita sig på etablerad teknik.
  • En plattformsstrategi: Studien ser värde i att gruppera relaterade teknologier och dra nytta av flera tekniska lösningar inom en specifik kategori.
  • Investeringar i specifika teknologier: Studien ser värde i att bemästra en specifik teknologi – så som AI, molnet, cyber eller blockchain – och dess relaterade tjänster.

Av de enskilda teknologierna står investeringar i molnet för de största värdeökningarna. Investeringar i molnmigration, molnbaserade applikationer och relaterade molncyber- och moln-ML-tjänster kan resultera i ~3x marknadsvärdet jämfört med enbart cyberinvesteringar på lång sikt (tre år).

– Investeringar i molnet och en tydlig molnstrategi kan dessutom vara en avsevärd möjliggörare för var och en av de tre dimensionerna och spelar därför en central roll i att driva affärsvärde och innovation, säger Arup Chakraborty.

Läs rapporten i sin helhet här.

Arup Chakraborty

Director +46 70 080 44 13