Demoskops väljarbarometer för december 2012

I Expressens/Demoskops väljarbarometer för december (27/11 - 5/12) är det fortsatt mycket jämnt mellan blocken. De rödgröna (45,4%) bibehåller i decembermätningen ett knappt försprång till Alliansen (45,1%). I november skilde det 1,4 procentenheter mellan de två regeringsunderlag till de rödgrönas fördel, nu är den skillnaden nästan utraderad.

Socialdemokraterna tappar mark

Förändringen beror på att Socialdemokraterna (32,0) tappar1,1 procentenheter och Moderaterna (33,5%) går framåt 3,2 procentenheter. Från maj har S tappat cirka 3,5 procentenheter vilket är i nivå med det tapp SCB uppmätt (-2,5). Det är tydligt att Socialdemokraterna under hösten inte fått samma momentum i opinionen, nyheten kring partiledarbytet är borta och partiet lyckades inte profilera sig särskilt väl i budgetdebatten. Istället för egna förslag har fokus legat på Socialdemokraternas interna stridigheter kring vinstfrågan och kritiken mot regeringen för att vara passiv och underskatta lågkonjunkturen. Dessa diskussioner är möjligen intressanta för den som följer politik men för många väljare är de mycket abstrakta och inte särskilt utmärkande jämfört med andra nyhetshändelser.

Oförändrat för Miljöpartiet och Vänsterpartiet

Opinionsmässigt har hösten varit lugn för Miljöpartiet (8,3%) och Vänsterpartiet (5,1%). Båda har legat rätt stilla kring 8-9% respektive 5%. Vänsterpartiet har gett ett tydligt besked i välfärdsfrågan och är uttalat emot vinster. Trots det har man inte klättrat i opinionen.  Miljöpartiet har inte kommit upp till 2011 års nivåer runt 10%. Förutom nya partiledare beror det sannolikt på att ekonomin och inte klimat-/miljöfrågan varit i debattens fokus, vilket visar på Miljöpartiets behov av att bredda sin politik om man ska lyckas locka nya väljare.

Tufft för de borgerliga småpartierna – Kristdemokraterna och Centerpartiet under 3%!

Folkpartiet (5,9%) är de enda av de mindre allianspartierna som i mätningen ligger över spärren. Både Kristdemokraterna ( 2,8%) och Centerpartiet (2,9%) ligger klart under riksdagsspärren. För Kristdemokraternas del måste man gå tillbaka ända till oktober 2011 för att hitta en Demoskopmätning där de legat över 4%. Partiet har alltså de senaste 13 månaderna legat under riksdagsspärren – vilket förstås är en mycket allvarlig situation. För Centerpartiet är läget inte lika illa, tvärtom har de inte legat under spärren mer än 3 gånger (inklusive denna) det senaste året.

I ett läge där ekonomi och jobb är i fokus är det extra svårt för de övriga allianspartierna att hävda sig gentemot Moderaterna. Centerpartiet som sitter på näringsministerposten har här större potential att ta utrymme än till exempel Kristdemokraterna, men Centerpartiet har hitintills haft svårt att lyckas med det. Att Centerpartiet nyligen anlitat en chefsekonom är ett steg i rätt riktning, även om det naturligtvis är oklart vad det kommer att  få för praktisk betydelse.

Sverigedemokraterna ökar inte

Sverigedemokraterna (8,6) tappar 0,4 procentenheter men ligger fortfarande på den nästa högsta nivån någonsin i Demoskops mätningar. Minskningen är inte heller tillräckligt stor för att vara statistiskt signifikant. Det är värt att notera att samtliga intervjuer i denna mätning gjordes efter skandalen, till skillnad från intervjuerna i SCB:s mätning där intervjuerna till 75% gjordes före Expressens avslöjande.  Tidigare under hösten har partiet ökat i varje mätning och kraftigt de senaste två månaderna. Resultatet i denna mätning kan betraktas som att trenden avstannat något. Sannolikt kan skandalen och turbulensen kring partiet ha fått några potentiella väljare att tveka. Däremot tycks kärnväljarna och de nyvunna väljarna inte ha ändrat sig.

Vid förra månaden nämnde vi tre huvudförklaringar till Sverigedemokraternas opinionsframgångar: normaliseringen av partiet, den ekonomiska krisen och huvudalternativens otydlighet (skillnaden mellan Socialdemokraterna och Moderaterna framstår för många som små och otydliga). Skandalen inom Sverigedemokraterna har endast möjligen påverkat normaliseringen av partiet medan krisen och bristen på alternativ fortfarande finns kvar. Det tyder på att Sverigedemokraternas medvind i opinionen har förutsättningar att bestå.

Ytterligare en faktor som stärker Sverigedemokraterna är att det finns ett visst stöd för SD:s syn på invandring i opinionen. På frågan ”I vilken utsträckning delar du Sverigedemokraternas syn på invandring? ” Svarar 21% i att de instämmer i mycket eller ganska stor utsträckning. Mätningen är
gjord efter SD-skandalerna och visar att delar av den bas som finns för SD fortfarande består. I en mätning som gjordes i december 2011 var nivån ungefär densamma. Intressant att notera är att det främst är äldre (25%)  som delar Sverigedemokraternas syn och inte yngre (9%). Det förklarar möjligen också Sverigedemokraternas ökade stöd i den äldre gruppen.