Vyer över Eskilstuna. Fotograf Tobias Hägg

Blogginlägg -

Reseinformation inför Melfest på Fristadstorget och Melodifestivalen i Volvo CE Arena

Här kommer lite praktisk information inför helgens festligheter, oavsett om du tänkt besöka Melodifestivalen i Volvo CE Arena, Melfest på Fristadstorget eller ska till centrum i andra ärenden.

För dig som ska åka med kollektivtrafiken eller promenera

Fristadstorget och Volvo CE Arena, som fram tills nyligen hette Stiga Sports Arena, ligger inom gångavstånd från resecentrum och tågstationen. Det är cirka en kilometer mellan Fristadstorget och arenan.

Buss

Det kan snabbt bli trångt på bussarna när många ska åka till arenan eller torget samtidigt. Har du exempelvis barnvagn eller rullstol och behöver utrymme för det kan det vara en god idé att åka lite tidigare än en vanlig lördag.

Linje 6 går till Munktellstaden och avgår dagtid varje halvtimme på lördagen. Linje 1 och linje 2 stannar i närheten av Munktellområdet (hållplatserna Munktellsgatan eller Västergatan).

Tänk på att sista avgång med linje 6 från Munktellstaden är 20.52. Efter kvällsföreställningen på lördagen kan du ta linje 1 eller 2 i stället. Använd Sörmlandstrafikens reseplanerare för att planera din resa.

Tåg

Det är ingen platsbokning på Mälartågen till Eskilstuna, vilket gör att avgångarna närmast i tid till föreställningarna kan bli högt belastade. Välj gärna en tidigare avgång. Besök Mälartågs hemsida för mer information och tågtider.

För dig som ska åka bil

Notera att Verkstadsgatan är tillfälligt enkelriktad från fredag 23/2 kl. 12.00 till och med söndag 25/2. Under dessa tider går det bara att åka in på Verkstadsgatan från Portgatan. Även Traktorgatan enkelriktas, följ tillfällig skyltning. Parkeringen bakom arenan är avstängd hela veckan, från måndag 19/2 till och med söndag 25/2.

Ska du besöka Melfest på Fristadstorget är parkeringen vid busstationen ett bra alternativ.

Här kan du parkera om du ska till Melodifestivalen i Volvo CE Arena:

• Munktellgaraget
  • Parkeringen bakom Willys/Filmstaden