Nordiska författare diskuterar det fria ordet under Sigtuna Litteraturfestival

Vad händer med författarens frihet i ett hårdnande samhällsklimat med extremism och attentat? Under Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti möts fyra nordiska författare i ett högaktuellt samtal om hur de själva påverkas av samtiden, hur situationen ser ut i deras egna hemländer och vilken frihet de känner sig ha utanför romanen och fiktionens värld.

Under ledning av Per Svensson möts Lena Sundström, Dorthe Nors, Jyrki Vainonen, och Beate Grimsrud i ett samtal om det fria ordet och det öppna samhället.

- Genom litteraturen lär författare oss att känna andra miljöer, tider, människor, samhällen och idéer. De ger oss möjlighet att ta del av erfarenheter som är oss bekanta eller djupt främmande. Den senaste tidens litteraturdebatt gör festivalens nordiska författarsamtal extra aktuell och vi ser alla fram emot att höra deras åsikter om det nordiska litteraturklimatet, säger Karin Sallander, projektledare för Sigtuna Litteraturfestival.

Utöver författarmöten och samtal bjuder festivalen även på en författarlandskamp i fotboll mellan Sverige och Finland, vilka aldrig tidigare har mötts.

Programpunkter med nordiska författare:

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Masha Gessen, Kerstin Ekman, Agneta Pleijel, Håkan Nesser, Lena Andersson, Kristina Kappelin och Elin Lucassi.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se