Sigtuna kommun tar täten i jakten på palmolja

Sigtuna kommun inför en nollvision för all icke-certifierad palmolja i kommunen och utmanar Sveriges övriga 289 kommuner att göra likadant.

- Palmoljeodling är ett utmärkt exempel på en läskig industri. För mig har det kommit till en gräns för vad som är acceptabelt, sade naturfotografen Mattias Klum.

Vi svenskar äter eller använder palmolja så gott som dagligen. Palmolja finns i kosmetika, hudkräm, tvättmedel, ljus och biobränsle. Och i mat, märkt som vegetabiliskt fett, finns det i margarin, bakverk, glass, choklad, godis, kex, spannmål och grillolja. Palmolja, som är ett mättat fett, har visat sig ha skadliga effekter på vår hälsa.

Odlingen av palmoljeträd skadar också djur, växter och människor i de områden som drabbas av avskogning på grund av odlingen. Trots detta är kännedomen kring palmolja och dess produktions påverkan på regnskogarna låg i Sverige.  I en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Destination Sigtuna visar det sig att bara en av tio har god kunskap om palmolja.

Palmoljejakten startade på Briggen Tre Kronor den 2 juli 2013 vid ett välbesökt klimatmingel och paneldiskussion angående den långtgående användningen av palmolja arrangerat av Sigtunas hotellsamarbete för en hållbar destination. På plats fanns  Mattias Klum, Gunhild Stordalen, WWF, Naturskyddsföreningen och KF/ Coop och Martin & Servera för att diskutera hur djur och natur påverkas av vår konsumtion av palmolja.

- I Sigtuna lägger vi konkurrens åt sidan och ser samarbete som ett verktyg för att skapa en hållbar utveckling. Som Sveriges fjärde största hotelldestination är det viktigt hur vi hanterar leverantörer och inköpta produkter. Nu har vi fått upp ögonen för palmolja. Och nu vill vi som första destination arbeta för att minska användningen av icke certifierad palmolja på våra anläggningar, menade Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna, som tog initiativet till klimatminglet i Almedalen.

- Palmoljeodling är ett utmärkt exempel på en läskig industri. För mig har det kommit till en gräns för vad som är acceptabelt, sade Mattias Klum.

- Palmolja är världens mest producerade olja. För att minska användningen är svaret inte bojkott utan att arbeta för en mer hållbar inriktning på alla plan. Vi vill se ansvarsfulla aktörer som går ut och säger att vi tar bort all icke certifierad palmolja, menade Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

Gunhild Stordalen, ordförande Stordalen Foundation & GreeNudge, har också engagerat sig kraftfullt mot palmolja:

- Inom hela EU har bruket av palmolja ökat dramatiskt på senare år, däremot inte i Norge. Orsaken är en massiv press från norska miljöorganisationer som inte bara har talat om utarmningen av regnskogen, men också har upplyst om de negativa hälsoeffekterna med användningen av palmolja. Vi får i oss allt för mycket mättat fett. Väldigt mycket av detta fett kan tas bort helt eller ersättas med sundare fleromättat fett, sade Gunhild Stordalen.

Pierre Cengiz Edstrand (MP, kommunalråd i Sigtuna kommun lovade att:

- Vi lovar att införa en nollvision för all icke certifierad palmolja i Sigtuna kommun, sade Pierre Cengiz Edstrand.

Lars Bryntesson S), kommunstyrelsens ordförande Sigtuna kommun, presenterade en utmaning:

- Låt oss göra 2 juli 2013 på Briggen Tre Kronor till avstampen i kampen mot palmolja. Jag utmanar alla Sveriges övriga 289 kommuner att göra likadant och införa en nollvision som Sigtuna nu gör. Palmoljejakten har startat och Sigtuna kommun tar täten i jakten på palmolja! var Lars Bryntessons utmaning.

- Det Sigtuna kommun nu lovade och den utmaning de presenterade ger oss inspiration till att arbeta vidare, menade Petter Stordalen, från Choice-hotellen.

För frågor vänligen kontakta:

Lars Bryntesson (S), kommunstyrelsens ordförande genom Johan Dahlqvist, presschef, tel: 073-666 33 40

Pierre Cengiz Edstrand (MP), kommunalråd, tel: 070-467 94 85
Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna, tel: 070-990 69 73