​Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti 2016

Äntligen är datumen klara för den femte upplagan av Sigtuna Litteraturfestival. Festivalen förlängs med en dag och den 26-28 augusti 2016 bjuds på samtal och möten med både svenska och internationella författare. Hela Sigtuna stad står som scen. I maj släpps hela programmet.

Med 82 programpunkter bjöd Sigtuna Litteraturfestival 2015 in till en läsfest för alla åldrar. Festivalen hade i år drygt 100 medverkande författare, skribenter och journalister. De 82 programpunkterna hade tillsammans 5 320 besök. Flest besökare hade författarmötet med Masha Gessen i samtal med journalisten Björn Wiman. Programpunkterna gick av stapeln på 14 olika platser i Sigtuna stad.

Utöver Masha Gessen deltog en rad aktuella författare såsom Dorthe Nors, Kerstin Ekman, Håkan Nesser, Lena Andersson, Agneta Pleijel, Katarina Mazetti, Cilla Nauman, Tomas Venclova och Fiona Sampson m fl. Poesin fick en särskild plats i år, bl. a med en poesistafett med Åsa Beckman. Se några av dessa samtal här.

-Vi är mycket nöjda med festivalen 2015 och planeringen inför den femte upplagan är i full gång. Redan nu kan vi säga att festivalen förlängs med en dag. Under fredagen har vi extra fokus på de yngre läsarna och därtill bjuder Sigtunastiftelsen in till en förfest, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival.

Nytt för 2016 är också att sekelskiftesmarknaden Sigtuna Möte flyttas en vecka framåt, till 3-4 september 2016.

För femte året i rad bjuder Sigtuna litteraturfestival 2016 in till en fest för att fira ordet. Sigtuna stad står som arena och med 80-talet punkter på programmet bjuds på samtal, debatter och författarmöten varvade med sagoläsning, workshops, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar för läsare i alla åldrar.

Tillsammans försöker vi skapa en festival vi själva skulle vilja gå på. Vi vill skapa nära möten mellan författare och läsare. Vi vill skapa spännande möten och samtal författare emellan. Viktiga frågor står på agendan. Läslust och berättarglädje står i centrum. Och ordet ger oss kraft.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Läs mer om festivalen på:

sigtunalitteraturfestival.se

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt  Twitter: #Sigtunalitt

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se