Sveriges skönaste gårdar spelas in på Huseby Bruk

Sveriges skönaste gårdar spelas in på Huseby Bruk

I det populära TV4-programmet tävlar lokala gårdar mot varandra för att skapa ännu bättre matprodukter utifrån sina råvaror. Finalen för Smålands-programmet går på Huseby Bruk och deltagande gård är bland andra Pilås Norregård med Stellas ostkaka. Juryn leds av Carl-Jan Granqvist.

Övriga tävlande är Tiraholms Fisk vid Bolmen och Nöbble Gård norr om Kalmar. Alla har arbetat fram nya matprodukter utifrån råvaran på gården med hjälp av kocken Christian Hellberg, årets kock 2001. Under finaldagen ska de laga en maträtt som framhäver produkten och presentera den för en jury med Carl-Jan Granqvist i spetsen. Juryn bedömer smak, unikitet, ekonomisk potential och miljövänlighet.

En gård vinner ära och 50 000 kr från Landshypotek. Programmet kommer att sändas någon gång under perioden januari till mars 2014 i TV4. Tittarsiffrorna ligger på drygt 600 000. Publik välkomnas under dagen.

PR viktig del i marknadsföringen av Småland

Frågan om inspelningsplats gick först till det regionala utvecklingsbolaget Destination Småland.

– Vi arbetar mycket med press och media för att marknadsföra Småland, säger Cathrine Rydström, kommunikatör. Det är effektivt och värdet är mycket högre än betald annonsplats. Nyckeln är att lyssna efter önskemål och ge lämpliga förslag och absolut bästa service när teamet är på plats. Nu gick bollen till Huseby Bruk och det föll väl ut.

Huseby Bruk perfekt för inspelning

Huseby Bruk motsvarade alla önskemål och nu spelas finalen in där på fredag den 6 september. Att det slutliga valet föll på just Huseby Bruk tror VD Sofie Magnusson beror på miljöerna – den vackra utomhusmiljön i park och trädgård, järnbruket som ett bra alternativ vid regn och slutligen ett juryrum med stil inne i slottet.

– Att synas i alla sammanhang är viktigt, fortsätter Sofie Magnusson. Det här är extra roligt eftersom det handlar om lokalt tillverkad mat och småskalighet, vilket stämmer med vår profil.

Ytterligare information: Sofie Magnusson, 070-555 20 97