Destination Åsnen prisas återigen för sitt hållbarhetsarbete, denna gång genom att tas med på Green Destinations Top 100 Destination Sustainability Stories 2022. Foto: Per Pixel

Destination Åsnen prisas internationellt för elcykel-koncept

Den globala organisationen Green Destinations har nu offentliggjort listan över ”Top 100 Destination Sustainability Stories 2022” där Destination Åsnen finns med!

Destination Åsnen har satsat på att stimulera besökare till att uppleva mer på ett klimatsmart sätt. Ett unikt koncept med 40 elcyklar fördelade på sju olika platser, där man haft möjlighet att boka sin cykel med upphämtning på en plats och avlämning på en annan, har nu placerat destinationen på en internationell topp 100-lista över aktiviteter värda uppmärksamhet och som är till gagn för en hållbar utveckling.

Karin Nilsson är ansvarig för utvecklingen i Åsnenområdet och berättar att konceptet med elcyklarna varit väldigt framgångsrikt:
– Under två månader har fler än 300 elcyklar hyrts ut hos företag runt Åsnen. Varje gäst som valt att ta cykeln i stället för sin bil, för att göra besök runtomkring i området, har bidragit till mindre trafik på vägarna, minskat koldioxidutsläpp och förhoppningsvis även fått inspiration att upptäcka flera besöksmål .

Många av besökarna till Åsnen anländer med bil från Sverige eller andra länder och möjligheten att hyra en elcykel har bidragit till att besökare kunnat göra mer hållbara transportval.

– Vi är verkligen glada och stolta över att än en gång hamna på denna prestigefulla lista! En effekt av Åsnens hållbarhetsarbete är att destinationen även finns representerad på webbsidan Good Travel Guide, en resewebbsida för inspiration till att besöka gröna, hållbara destinationer och upplevelser runt om i världen, säger Karin.

Varje år samlar ”Green Destinations Top 100 Stories Competition” hållbara exempel och god praxis från destinationer över hela världen för att delas som inspirerande exempel för andra. Genom att dela med sig av olika insatser och arbeten kan destinationer runt om i världen få erkännande och uppmärksamhet för de lösningar de arbetar med för att utveckla besöksnäringen på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt. Rent praktiskt bedöms först destinationens grundläggande hållbarhetsnivå. För Åsnens del är denna uppfylld med råge då man har uppnått den högsta nivån, Platinum level, innebärande en bedömning av 100 kriterier där minst 90% skall uppfyllas. De destinationer som blir godkända i steg ett blir inbjudna till en bedömning av sin berättelse om sitt ”goda exempel” (Good Practice Story). Åsnens goda exempel detta år är elcykel-konceptet runt Åsnen: ”E-biking for better life, experiences and businesses”.

Priset till Destination Åsnen tillkännagavs på tisdagskvällen under en ceremoni i samband med Green Destinations 2022 – Future of Tourism Summit, som i år hölls i Aten, Grekland. På topplistan har Åsnen sällskap av Kungliga Djurgården i Sverige, resterande destinationer som lyfts är utspridda över hela världen.

Elcykel-konceptet har genomförts i samarbete med Region Kronobergs projekt Transporteffektivt Kronoberg samt RentBike. RentBike utsågs nyligen till Årets Turistentreprenör i Kronobergs län och är länets nominerade till Stora Turismpriset. Stora Turismpriset 2022 delas ut den 30 november på Vasateatern i Stockholm för 29:e året i rad och går till en verksamhet som på ett innovativt och hållbart sätt bidrar till att utveckla besöksnäringen.

Green Destinations är en världsomfattande organisation för hållbar turism som har utvecklat ett komplett bedömnings- och certifieringsprogram baserat på GSTC*-kriterier. Bakom står ett nätverk bestående av organisationer från hela världen som till exempel Sustainable First, Future of Tourism, GLP Films och ITB Berlin.

(*GSTC: Global Sustainable Tourism Council. GSTC hanterar de globala standarderna för hållbart resande och turism och fungerar som det internationella ackrediteringsorganet för hållbar turismcertifiering.)

Destination Åsnen är beläget kring sjön Åsnen, ca 20 minuter söder om Växjö i Småland, och omfattar en unik insjöskärgård med fler än 1000 öar och 700 km strandlinje, Åsnens nationalpark och 15 naturreservat. Arbetet med utvecklingen av Destination Åsnen har möjliggjorts genom engagemang och samverkan med Alvesta, Tingsryd och Växjö kommuner, Leader Linné, Sydost Leader, Region Kronoberg och Destination Småland. Åsnens utveckling sker numera med Destination Småland som huvudman samt att Alvesta, Tingsryd och Växjö kommuner bidrar med aktivt engagemang och en basfinansiering. Det konkreta utvecklingsarbetet bygger på årliga handlingsplaner som beslutas i samråd med företagsnätverket och kommunerna.

Ytterligare information:
    Karin Nilsson, Destination Småland, ansvarig för utveckling i Åsnenområdet, telefon 070-862 25 80