Bracenet X Småland - ett armband av spöknät med en småländsk glaspärla är symbolen för partnerskap mellan den hållbara destinationen Småland/Öland och Bracenet som verkar för att befria världshaven från spöknät.

Småland stärks som hållbar destination genom partnerskap med tyska Bracenet

Småland positionerar sig ännu starkare inom hållbar turism genom ett unikt partnerskap med det Hamburgbaserade företaget Bracenet. Tillsammans lyfter de fram regionens hållbara besöksmål – allt från Getnö Lake Åsnen Resort vid Åsnens nationalpark, till växtbaserade Café Muff och IKEA Museum med utställningen Demokratisk design och återvunna material.

Bracenet, känt för sitt samarbete med Healthy Seas och Ghost Diving, stödjer insamling av spöknät från världens hav. Dessa återvinns sedan. Hittills har Bracenet omvandlat över 200 kilometer nät till handgjorda produkter som till exempel armband. En del av försäljningsintäkterna går tillbaka till arbetet med att skydda haven. I maj besökte Bracenets grundare, Madeleine von Hohenthal och Benjamin Wenke, Småland och Öland för att träffa aktörer inom besöksnäringen, utbyta erfarenheter och uppleva den hållbara destinationen. Upplevelserna beskriver de sedan på sin blogg i webbshopen och i sociala medier.

– Allt är ärligt och skapat med kärlek, säger Madeleine. Varje besöksmål drivs med passion och hållbarhet i åtanke.
Som en del av partnerskapet har Bracenet skapat en specialutgåva av ett armband, dekorerat med en handgjord glaspärla av återvunnet glas från Glasriket i Småland. Försäljningen bidrar ytterligare till havens skydd. Den limiterade utgåvan släpptes den 25 augusti och tog snabbt slut, men en version utan glaspärla finns kvar i deras webbshop och förhoppningen är att även den med glaspärlan återkommer.

Cathrine Rydström, marknadsansvarig på Destination Småland, påpekar:
– Diskussionen om hur vi ska kommunicera hållbarhet i besöksnäringen är ständigt aktuell. Tack vare Bracenets plattform når vi nu direkt en prioriterad målgrupp – tyska resenärer intresserade av hållbara destinationer.

Getnö Lake Åsnen Resort med naturcamping, stugor och aktiviteter är kända för sitt engagemang i miljöfrågor.
– Detta är otroligt betydelsefullt för vår profilering av hållbarhet och miljömedvetenhet, säger ägaren Ingrid E-M Olsson. Bracenet är välkända och gör ett fantastiskt arbete.

Samarbetet med Bracenet är en del av Småland/Ölands marknadsföring i Tyskland under varumärket Visit Småland och Öland. Utöver denna arbetar de tre Smålandslänen med ett brett PR-program, influencers, tyskspråkig webb och sociala medier samt kampanjer i samarbete med Ehrenberg Sørensen Kommunikation. Tyskland är den i särklass största, utländska marknaden i Småland. Procentuellt har Kronobergs län den största andelen tyska gästnätter i Sverige, vilket innebär cirka 260 000 som utgör ungefär 25 % av alla gästnätter i länet.