Inspelning av musikvideo - Smålands nationalsång i rockig version ger frihetskänsla och spänning.

Småland skapar sommarens soundtrack med rockmusik och nationalsång

Den 111 år gamla Smålandssången - Röd lyser stugan - tonsätts med mäktig rockmusik och musikvideon skapar drömmar om Småland. Att tonsättaren, Gustav Hector, från musikstaden Växjö, är nära relaterad till vännerna i The Ark märks. Han är även basist i hårdrocksbandet Bullet. Detta är en del i Visit Smålands kampanj "Hemma i Småland". Man menar att det är drömmar och känslor som styr valet av resmål och att det bästa sättet att nå fram är genom musik.

- Gustav Hector har verkligen lyckats kombinera Smålandssången med sin rockmusik och skapat något unikt. I Växjö är vi lyckligt lottade med kreativa musiker. Vi ska se till att detta blir Smålands nya soundtrack.Det är drömmarna som styr valet av resmål – inte fakta - och då når man fram genom musik. Gustavs tips på favoritplatser är också udda och får dig att upptäcka Småland, säger Cathrine Rydström, PR- och marknadsansvarig på Destination Småland. Allt från Cliff Burtons minnessten till Sylvester Schlegels klubb DC på en pizzeria. Det är den erkänt snabbast växande Social Media-byrån i Sverige, Bright Mind Agency som sedan ska se till att detta blir sommarens soundtrack. De blev också utsedda till årets TikTok 2022.

Destination Småland arbetar sedan tre år med begreppet Hemma i Småland där en artist berättar om sitt Småland. Tidigare har det varit John Lundvik, uppvuxen i Växjö, som tonsatt Smålandssången. I år har man gjort tvärtom och valt en lokal artist som inte är direkt känd nationellt. Det känns äkta, precis som hela kampanjen. Internationellt är Gustav dock ett välkänt ansikte i hårdrockskretsar. Då som basist i det hårt turnerande bandet Bullet.

Kampanjen lyfter fram teman och platser som andas omtanke om miljön, den äkta maten och återbruket. Gustav är också kock och krögare. Även där är han en god ambassadör med hänvisning till hur han och hans kompanjoner driver sina ställen i ”de luxe koncernen”. Kompromisslöst, ekologiskt och närodlat. De har också en av landets största stadsodlingar med tillhörande restaurang. Kortast tänkbara väg från jord till bord. Ser man sig om i de lite skeva lokalerna i Växjös äldre trähus är det svårt att upptäcka något nytt – allt är återbruk.

- I kampanjen får man också roliga tips, säger Gustav, som är nära relaterad både till The Ark, Melody club och Kite på Växjös musikscen. Bygdens son Sylvester Schlegel, trummis från The Ark, ser till att rocken kommer till Kostas pizzeria med Klubb DC. Jag har själv haft äran att äntra scenen med vårt band Bullet. Det är precis sådant som kan hända i Småland!, säger Gustav Hector.

Streama Smålandssången.

Smålandssången med The Hector är utgiven på skivbolaget Indieshake och finns på alla strömningstjänser, liksom i Sveriges Radios arkiv.

Kampanjen Hemma i Småland är en del inom projektet "Inhemsk hållbar besöksnäring" som finansieras av Region Kronoberg och Europeiska Unionen strukturfonden.
Den genomförs i samarbete med systerbolaget Smålands Turism i Jönköpings län.