Småländska Markaryd testas för charter från Tyskland

Småländska Markaryd testas för charter från Tyskland

Det är Wikinger Reisen som säkrar kvaliteten på ett blivande resmål på ett nytt sätt. De väljer ut resvana tyskar som får prova en äventyrsvecka på Ekebacken Hotell i småländska Markaryd. De betygsätter noga och därefter avgörs det - blir Markaryd en ny charterdestination?

Precis som på vilken charterresa som helst har ett grundligt veckoprogram utarbetats. Här deltar nästan alla företag i Markaryds besöksnäring. Det blir älgsafari, kanotpaddling, cykling, Bar-b-que på JA Ranch och mycket mer. Man bor i Villa Ekebacken, men en del av måltiderna avnjuts på annat håll.

Att komma så här långt med en stor, tysk arrangör är resultatet av ett långt och grundligt arbete. Här har Kerstin Hallberg, affärsutvecklare på Destination Småland,  samordnat krafterna och presenterat Ekebacken i Markaryd som ett lämpligt boende mitt i naturen.

– Utan ett starkt och samarbete kommer man inte långt, menar Kerstin. Tillsammans med Markaryds kommun, Ekebacken Hotell och besöksnäringen kunde vi presentera ett så starkt program att vi blev utvalda av VisitSweden i Hamburg och Wikinger Reisen

– Det känns mycket bra att vi kan erbjuda ett veckoprogram med hög kvalitet, säger Christine Ranshede turismsamordnare i Markaryd. Vi har åkt runt hela veckan med guiden Kay så att han är förberedd när gruppen kommer. Idag har vi cyklat dressin och i morgon ska näringslivschefen vandra med honom och berätta skrönor, skrattar Christine.

Bakgrunden till hela ”experimentet” är att researrangörer ständigt letar efter nya produkter över hela världen. Det är dock svårt för dem att vara säkra på att allt håller inför den första gästen. Då kan det vara för sent med dyra reklamationer som följd. Dessutom kostar det mycket att producera en katalog.

Nu har alltså Wikinger Reisen valt ett nytt sätt. De tar hjälp av ett antal resvana tyska resenärer som får en gratisvecka på Ekebacken och blir ”Schweden-Scouts - spejare”. De sätter betyg på allt de upplever och bloggar samtidigt på Wikinger Reisens hemsida. http://wikinger-blog.de/?cat=54. Här kan man redan läsa om guiden Kays upplevelser.

– Vi är stolta över att vara ett av tre utvalda hotell i Sverige, säger Eva Niklasson, VD på Hotell Ekebacken. Nu förbereder hon och hennes medarbetare så att allt ska vara på topp när gästerna anländer med charterflyg till Jönköping på lördag den 16 juni.

En sådan här satsning betyder också mycket för hela Småland som Destination. Om en arrangör blir nöjd konceptet kan andra följa efter. Det är också en inspiration för andra hotell, kommuner och nätverk.

– Det känns spännande att vi genom våra upparbetade tyska kontakter får möjlighet att testa denna modell för att ta fram nya produkter till den utländska marknaden, säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland. Nu ser vi fram emot veckan och hoppas att vädrets makter är med oss.

Som final på en spännande äventyrsvecka får gruppen uppleva en riktig svensk midsommar. Därefter bestämmer Wikinger Reisen om de vill skiva kontrakt med företagen inför 2013.

Ytterligare upplysningar - Kerstin Hallberg 070-306 76 79