Snart öppnar Smålands Kulturfestival

Snart öppnar Smålands Kulturfestival

På torsdag öppnas dörrarna på nytt för Smålands Kulturfestival, när cirka 70 gränsöverskridande kulturarrangemang kliver in i unika och spännande miljöer. Sju kommuner och fyra dagar fylls med musik, litteratur, teater, konst, design och formgivning, gastronomi och hantverk för alla åldrar.

Bland artisterna märks Stina Ekblad, Musica Vitae, Dick Harrison, Mats Bergström, Malinda Damgaard, Petter Berndalen och många flera.

– Smålands Kulturfestival är en stor tillgång vad det gäller besöksnäring och säsongsförlängning, säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland. Vi behöver en starkt lysande stjärna i höstmörkret mellan sommaraktiviteter och julstämning.

Med perfekt timing och förra veckans försäljning av Wallace Hartleys mytomspunna fiol i färskt minne, passar det bra att både både Titanicforskaren Claes-Göran Wetterholm och ensemblen från filmen Titanic "I Salonisti" gästar Smålands Kulturfestival. Man belyser smålänningens väg västerut i ett program där salongsmusiken från övre däck möter Vilhelm Moberg och Utvandrarna på undre däck.

Bild: på Huseby Bruk flyttar blomsterkonstnären Gunnar Kaj och hattmodisten Malinda Damgaard in. Bilden är från förra årets dekoration. Foto: Pelle Wahlgren.

Susanne Rydén, projektledare och konstnärligt ansvarig

tel.+46-70-71 66 694
info@smalandskulturfestival.se