Zeta Burrata med Tryffel är en handgjord ost med krämigt inre.

Lyxig Burrata med Tryffel från Zeta

Med salt, svartpeppar och fin olivolja är Zetas nya Burrata med Tryffel en färdig rätt i sig. Blandad med nykokt pasta blir den en enkel, snabblagad middagsrätt med lyxig känsla.

-Tryffelsmaken tar för sig precis lagom mycket utan att helt ta över tallriken, berättar Fernando Di Luca på Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta.

Tryffelburrata är en extra lyxig delikatessmozarella med krämigt inre och aromatisk doft. Osten är handgjord och det yttersta tunna skiktet tillverkas av pasta filata, det vill säga mozzarella gjord på komjölk, medan insidan är av en krämig blandning av strimlad mozzarella, grädde samt tryffelsmör med både tryffel och tryffelarom.

-Vit tryffel kallas också Albatryffel eftersom den oftast kommer från Alba i regionen Piemonte i norra Italien. Själva ordet burrata kommer från italienskans burro och betyder smörig. En träffande beskrivning, säger Fernando.

En tryffel kan vara både svart och vit och är mycket dryg. Den framhäver smaken på andra råvaror och kommer väl till sin rätt tillsammans med mjölkbaserade livsmedel, fett och ägg. Zeta Tryffelburrata används ungefär som en lite lyxigare mozzarella. Prova den till exempel till svamp, pasta med ostsås, som tillbehör till grillade grönsaker eller i en krämig risotto. Lite fruktig syrlighet, som finns i exempelvis äpple eller balsamico, är också bra smakkompisar.

Zeta Tryffelburrata, 100 gram, kommer att finnas i välsorterade ICA-butiker från och med februari månad. Priset kommer att ligga runt 30 kronor.