Snabbt & lätt i köket med Zeta Grana Padano Grovriven

Snabbt & lätt i köket med Zeta Grana Padano Grovriven

Matlagningsintresset är stort i Sverige, samtidigt vill många att det ska gå snabbt och lätt i köket. Det tar vi på Di Luca & Di Luca fasta på och lanserar marknadens första grovrivna Grana Padano.

-Zeta Grana Padano Grovriven har en lite matigare känsla än den finrivna varianten. Smaken är rund, fyllig med fin sälta och den säljs i en praktisk återförslutningsbar påse, berättar Pär Uggla, inköpare.

Parmesan är de italienska ostarnas flaggskepp som passar till i stort sett all sorts mat. Den finns i en mängd lagringstider och i två huvudsakliga varianter: Parmigiano Reggiano samt Grana Padano. Den senare brukar lite skämtsamt kallas parmesanens lillasyster och är aningen mildare i smaken. Andra skillnader är att Grana Padano tillverkas norr om floden Po, medan Parmigiano Reggiano kommer från fem regioner söder om floden Po. I Grana Padano får ostmästaren också tillsätta konserveringsmedlet Lysozym – ett naturligt enzym från äggvita som hindrar osten från att jäsa under lagringen. Något som inte är tillåtet i en Parmigiano Reggiano.

En vällagrad Grana Padano är vanlig att servera i bitar på ostbrickan eller som smakrik antipasti. Men den är också självklar i varm matlagning, som till en pasta, risotto eller gratäng. Då underlättar färdigriven ost väsentligt. Sedan tidigare finns finriven Grana Padano samt ostflarn i Di Luca & Di Lucas ostsortiment och nu utökas det med en grovriven variant med lite matigare känsla. En perfekt produkt för den som vill att det ska gå snabbt och lätt i köket.

-Färdigriven ost sparar både disk och tid. Till vår grovrivna variant används äkta Grana Padano som lagrats i minst nio månader vilket ger den en rik och balanserad smak. Samtidigt är lagringstiden relativt kort. Det gör att den smular mindre och behåller sin grovrivna form samtidigt som den har utmärkta smältegenskaper, berättar Pär Uggla.

Zeta Grana Padano Grovriven, 85 g, kommer i en praktiskt återförslutningsbar påse. Blir det någonting över går den även bra att frysa. Priset är lite drygt 30 kr och den finns att köpa på Ica samt Citygross.