Zeta firar 50 år med fina jubileumsprodukter.

50 år av goda smakupplevelser med Zeta

För 50 år sedan startade Fernando Di Luca varumärket Zeta. Hans längtan efter mamma Theresas italienska mat blev helt enkelt för stor! Så i stället för att bara drömma om spaghetti al dente, tog han bit för bit det bästa av Italien till Sverige. Den goda olivoljan följdes av pastan, de solmogna tomaterna och italienska delikatesser som Parmesan och prosciutto. Den fantastiska smakresan är värd att fira, och därför gör vi på Zeta hela 2021 till en 50-årsfest.

Historien om Zeta spänner från en ensam olivoljeflaska i hyllan i början av 70-talet till dagens drygt femhundra produkter från ett sextiotal livsmedelsproducenter. Det är en entreprenörsresa väl värd att fira. Inte minst för att Fernando Di Luca fått svenskarna att älska olivolja, pasta och all god, nyttig medelhavsmat nästan lika mycket som italienarna. Åttiofyra år gammal är han fortfarande verksam i företaget, även om det i huvudsak är de tre barnen Christian, Gabriella och Paola som numera driver familjeföretaget vidare.

För att fira 50 år av fantastiska smakupplevelser gör vi hela 2021 till ett jubileumsår med mängder av aktiviteter och erbjudanden. På zeta.nu/jubileum dukar vi upp med matglädje och kunskap samt bjuder in till tävling om vem som vet mest om italiensk medelhavsmat. Fina priser är att vänta. Där tipsar vi även om våra bästa smultronställen i Italien, från norr till söder, och hoppas att alla andra vill fylla på med sina.

Under 2021 förvandlas många av favoriterna inom Zetas sortiment till jubileumsprodukter. Med sin celestblå färg och guldfärgade sigill är de enkla att hitta i butik på profilerade gavlar, fristående exponeringar samt i hyllan som vanligt såklart. Håll också utkik efter vår fina jubileumsfolder med femtio av Zetas mest älskade recept. Matinspiration väl värd att spara.

Även i media syns vi extra mycket under jubileumsåret. Alltid med god mat av högsta kvalitet, och alltid med smaken i fokus. För även om mycket hänt sedan starten för 50 år sedan, är värdegrunden sig lik. När Fernando åkte hela vägen från Italien till Sverige på sin vespa var bagaget inte stort. Men inom sig bar han kärleken till det italienska köket och alla fantastiska smaker. Det om något, formar varumärket Zeta än i dag.

Benvenuto tutti till Zetas 50-årsfirande 2021!

#zeta50år #Zetajubileum

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se