Christian Di Luca till vänster, Alex Tengvall och Thomas Holstein firar Winefinder och Enjoy Wine & Friends nya samarbete.

Di Lucas vinbolag satsar på e-handel för vin

Det italienska familjeföretaget Gruppo Di Luca är verksamma inom både mat och vin. Genom vinbolaget Enjoy Wine & Spirit blir man nu delägare i Winefinder, en av Sveriges ledande aktörer inom e-handel för vin.

E-handeln växer så att det knakar, men försäljningen av vin över nätet är fortfarande blygsam i Sverige jämfört med övriga Europa.

-Utvecklingspotentialen är stor. Det är en tillväxtkanal som vi behöver vara en del av, särskilt om Enjoy Wine & Spirit ska kunna fortsätta företräda några av de bästa vinhusen i världen. Det är också ett sätt för oss att bli en mer betydande aktör på den nordiska marknaden, säger Thomas Holstein, VD på Enjoy Wine & Spirit.

Winefinder har funnits sedan 2005 och är en av de största i Sverige när det gäller e-handel med vin. Särskilt framgångsrik är man i premiumsegmentet. 2018 beräknas omsättningen landa på 80 miljoner kronor och VD för verksamheten är Alex Tengvall, tidigare VD och huvudägare av Risenta.

-Vi känner varandra sedan några år tillbaka. Det gjorde processen snabb från tanke till färdig affär eftersom förtroendet redan fanns där. För att lyckas inom e-handeln krävs spetskompetens, fokus och stor förståelse för hela den digitala affären. Genom att samarbeta med Winefinder, som redan är etablerade på e-handelsmarknaden, kan vi lära för framtiden, berättar Christian Di Luca, VD i Gruppo Di Luca.

-Mat och vin i kombination är en del av den italienska kulturen så det här är en naturlig utveckling för oss. Dessutom är vi ett entreprenörsföretag som gillar att vara i framkant av utvecklingen. Med tiden hoppas vi erbjuda helt nya smakupplevelser med mat och vin i centrum, avslutar Christian Di Luca.

Huvudägare och VD i Winefinder är fortsatt Alex Tengvall.

Gruppo Di Luca kommer att äga 30 % i Winefinder.

Winefinder siktar på att bli ledande på e-handel av vin i Norden.

För mer information kontakta:

Gruppo Di Luca; Christian Di Luca (VD) christian.diluca@diluca.se / Tel: 070-5487579

Enjoy Wine & Spirits AB; Thomas Holstein (VD) thomas@enjoywine.se / Tel: 070-5489428

Winefinder; Alex Tengvall (VD) alex.tengvall@winefinder.se / Tel: 070-3955483

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se