Scamorza - mozzarella med mild rökig smak av bokträ

Scamorza - mozzarella med mild rökig smak av bokträ

Scamorza kommer ursprungligen från de södra regionerna i Italien. Osten tillverkas av komjölk och på ungefär samma sätt som traditionell mozzarella, men är fastare i konsistensen och har en lätt sälta. Osten röks med spån från bok, vilket ger den dess karakteristiska smak.

Scamorza har på senare år blivit så populär att den numera används i hela Italien. Vid upphettning smälter Scamorza jämnt och långsamt, vilket gör den utmärkt till gratinering. Zeta Rökt Mozzarella Scamorza är perfekt att använda som smaksättare till gratänger eller ugnsbakade grönsaker. Prova också att smälta osten över grillat kött eller kyckling.

Scamorza fungerar som ett bra alternativ till bacon och pancetta för de som äter lakto-vegetariskt. Riv Scamorza över pastarätter som carbonara eller amatriciana eller på pizza för att få den lätt rökta smaken som pancettan annars bidrar med. Scamorza är nära besläktad med ostarna caciocavallo och provola/provolone som alla tre är exempel på pasta filata, att ostmassan värms i ca 75 gradigt vatten. Ostmassan knådas och sträcks tills den blir slät, blank och elastisk. Därefter formas ostmassan i olika former till bollar, päron eller cylindrar.

Dessutom lanserar Zeta Minimozzarella di Bufala Campana D.O.P., en förpackning med tio små mozzarellaostar med gräddig, aromatisk, lätt syrlig smak. För de flesta italienare är just buffelmozzarella den enda riktiga. Den enklare varianten gjord på komjölk är mildare i smaken och inte ursprungsskyddad, det vill säga saknar D.O.P.-märkning.

Zeta Minimozzarella av buffelmjölk är perfekta på antipastibrickan med lite smakrik olivolja och nymalen svartpeppar eller i en caprese med cocktailtomater och färska basilikablad.

Zeta Rökt Mozzarella Scamorza finns på Ica och Coop, cirkapris i butik 20 kr/50 g. Zeta Minimozzarella Bufala di Campana D.O.P. finns på Ica, cirkapris i butik 25 kronor/100 g.
Ostarna finns i butik från slutet av februari.

Produktbilder finns relaterade nedan.

För mer information och bilder kontakta gärna:
Catrine Bjulehag, PR- och informationsansvarig Di Luca & Di Luca,
0707-48 00 12, catrine.bjulehag@diluca.se

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet, under de egna varumärkena Zeta och Delizie, samt ett antal starka agentursvarumärken. Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits, som tillsammans omsätter ca 1,1 Mdr. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se