Världens näst bästa tomater ska lyfta Delizie

Världens näst bästa tomater ska lyfta Delizie

I höst storsatsar Di Luca & Di Luca på en kampanj för varumärket Delizie som sätter fokus på kvalitetstomater på burk. Kampanjen ”Världens näst bästa tomater” är framtagen av kommunikationsbyrån Hummingbirds och lyfter fram skillnaderna i kvalitet på olika burktomater. Med kampanjen vill Delizie driva handeln av premiumtomater och ta marknadsandelar i Sverige.

Tomater på burk är ett av våra mest använda livsmedel, men kvalitetstomater på burk är relativt nytt för den svenska marknaden och varken dagligvaruhandeln eller konsumenterna har insett hur stora skillnaderna i smak är mellan olika slags burktomater. Det vill Di Luca & Di Luca, som lanserade Delizies premiumtomater i Sverige för ett år sedan, ändra på.

Världens bästa tomater växer i södra Italien
I höst, från vecka 36, storsatsar Delizie på en omfattande kampanj på temat ”Världens näst bästa tomater”. Fokus ligger på säljande aktiviteter i butik som exponeringar och smakrabatter, säljaktiviteterna kombineras med annonsering i populär- och dagspress och en konsumenttävling på Facebook där de tävlande uppmanas att laga och fota världens näst bästa tomatrecept. Med kampanjen vill Delizie informera om skillnaden på tomater och tomater och inspirera fler att välja kvalitetstomater.

- Världens bästa tomater är färska och solmognar till smakperfektion på friland i södra Italien. Vi konserverar dem när de smakar som allra bäst, därför blir Delizies burktomater ”bara” världens näst bästa tomater. Kampanjen är gjord med glimten i ögat, vi vill på ett ärligt och generöst sätt sticka ut så att handel och konsumenter upptäcker skillnaden på tomater och tomater, säger Eva Junevad, marknadschef på Di Luca & Di Luca.

Målet är att bli marknadsledare
Genom att rikta kommunikationen mot en lite bortglömd kategori som burktomater och fortsätta fokusera på att sprida inspiration och matglädje med demonstrationer och recept, vill Delizie växa i Sverige.

- Vår strategi är att de produkter vi lanserar ska vara bättre och mer prisvärda än de varor som redan finns på marknaden och målet alltid är att våra varumärken ska bli marknadsledare. Satsningen på kvalitetstomater är en stor del i den långsiktiga planen för Delizie som på sikt ska bli lika starkt i handeln som vårt största varumärke Zeta, säger Eva Junevad.

Delizie Körsbärstomater, Delizie Plommontomater och Delizie Finkrossade tomater säljs hos ICA, City Gross och Hemköp över hela Sverige.

För mer information:
Eva Junevad, marknadschef Di Luca & Di Luca