Zeta HälsOliv - ekologisk olivolja med extra mycket polyfenoler

Zeta HälsOliv - ekologisk olivolja med extra mycket polyfenoler

Di Luca & Di Luca lanserar Zeta HälsOliv via hälsokedjan Lifes rikstäckande butiker. Zeta HälsOliv är en ekologisk olivolja som innehåller extra mycket polyfenoler, de antioxidanter som är anledningen till att olivolja fått ett godkänt hälsopåstående av EFSA, EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet.

Olivoljor innehåller polyfenoler, ett samlingsnamn för potenta antioxidanter som också finns i blåbär och gojibär. För att en olivolja ska få kallas hälsosam kräver EUs myndigheter ett högt innehåll om minst 25 mg polyfenoler per 100 g olja.

Fernando Di Luca är italienaren som förde olivoljan till Sverige redan 1974. Han är en av många som alltid har varit övertygad om olivoljans goda hälsoeffekter.

- Tidigare talade man mest om olivoljans höga innehåll av enkelomättat fett. På senare år har halten polyfenoler i olivolja uppmärksammats i forskningen och lett fram till hälsopåståendet om olivoljan som godkänts av EFSA, EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet, säger Fernando Di Luca, grundaren av Zeta och Di Luca & Di Luca.

- Polyfenoler är kraftfulla molekyler som har livsviktiga multi­funktionella effekter på våra celler. De kan exempelvis inverka positivt på vår bakterieflora i tarmen, vara starkt antiinflammatoriska, stärka vårt immunförsvar och så vidare, berättar Fernando vidare.

Polyfenoler har dessutom flera fördelar – i Zeta HälsOliv har man valt olivsorter med högre halt polyfenoler, eftersom de även höjer oljans kvalitet och ger en fräschare smak med grön frisk beska, toner av nyklippt gräs samt längre hållbarhet. Zeta HälsOliv innehåller hela 30 mg per 100 g olja, vilket är 20 procent mer än EFSA:s lägsta gräns. Det gör HälsOliv till en både god och nyttig olivolja som passar utmärkt att äta en matsked av på morgonen eller som smaksättare till sallader, pasta eller i all sorts matlagning.

Olivolja - ett gott skydd för dina blodfetter
Enligt EFSA bidrar olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda LDL-kolesterol mot oxidativ stress* vid ett dagligt intag av 20 g (ca 1,5 msk) olivolja. Naturligtvis ska Zeta HälsOliv kombineras med en mångsidig, balanserad kost och en hälsosam livsstil.
*Oxiderat LDL-kolestrol leder till åderförkalkning.

Zeta HälsOliv säljs hos Life-butikerna, cirkapris 149 kronor för 500 ml.

För varuprover, vänligen kontakta: catrine.bjulehag@diluca.se

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet, under de egna varumärkena Zeta och Delizie, samt ett antal starka agentursvarumärken. Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits, som tillsammans omsätter ca 1,1 Mdr. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se