Zeta lanserar fyra ekologiska grynblandningar.

Zeta lanserar fyra ekologiska grynblandningar.

Som ett svar på konsumenternas efterfrågan på näringstäta och hållbara livsmedel som dessutom ska gå snabbt att laga ger sig Zeta nu in i en helt ny produktkategori och lanserar fyra ekologiska grynblandningar. Grynerna är en blandning av traditionella gryner och baljväxter, som många har en lång historia i det hälsosamma medelhavsköket. Tack vare koktiden på endast 10 minuter passar nyheterna perfekt för alla som vill äta nyttigt och varierande även i vardagen.

Grynblandningarna ingår i serien ”La cucina originale” och består av fyra produkter: 5 gryner (emmervete, korn, kamut, råris och fullkornshavre), Orzo-mix (orzo/italienskt korn, lupinbulgur, gula linser och gröna ärtor), Fullkornsbulgur & Quinoa och Farro (Italienskt emmervete). Alla är ekologiska och tar endast 10 minuter att tillaga.

Gryner och bönor har varit en del av det italienska köket sedan tusentals år. Med Zetas nya produkter kan gryner äntligen passa i ett modernt tidspressat liv. Tack vare beredningsmetoden genom ångkokning och/eller varmluft behålls både näringsämnen och tuggmotstånd.

– När jag växte upp i Fano på 40-talet åt vi ofta gryner hemma. Det var billig och hälsosam mat, rik på näringsämnen och proteiner. Därför är jag väldigt glad att vi nu kan erbjuda gryner som smakar precis lika gott som jag minns dem, säger Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca.

Det finns många goda gryneffekter. Grynerna är lätta att variera och går att använda till gröt, smoothies, som bas i måltider och i bakverk; kort och gott från frukost till dessert. Den höga halten av kostfiber bidrar till att man blir behagligt mätt, länge. Men främst är det förstås smakerna och det fina tuggmotståndet som lockar.

– En av de saker som stressar kvinnor allra mest i vardagen är att hinna laga hälsosam mat. Med gryner hemma är du inte långt från en härlig och näringsrik måltid. Ett snabbt sätt att det få i sig långsamma kolhydrater helt enkelt, säger mat- och hälsoexperten Marie Butler från Happy M Kitchen som har tagit fram receptinspiration kring de nya produkterna.

Förutom Marie Butler har Zeta även samarbetat med David Frenkiel & Luise Vindahl, som ligger bakom den vegetariska succébloggen Green Kitchen Stories.

DEN GODA GRYNEFFEKTEN - Fem fina grynegenskaper:
• Lättlagade
• Håller dig behagligt mätt, länge.
• Näringstäta
• God smak och fint tuggmotstånd.
• Ekologiska

Grynblandningarna lanseras i dagligvaruhandeln i slutet av februari och rekommenderat cirkapris är 29,90 kronor. Förpackningarna innehåller 250 g, vilket motsvarar 4-6 portioner.