Didriksons barnoverall Bjärven utsedd till Bäst i test av Testfakta

Didriksons barnoverall Bjärven utsedd till Bäst i test av Testfakta

Didriksons barnoverall Bjärven presterar återigen bäst i Testfaktas oberoende laboratorietest av vinteroveraller för barn. Overallen, som är en nytappning av deras klassiska Björnen, får utlåtandet ”Bäst i test. Mycket bra vattentäthet och genomgående bra kvalitet” i Testfaktas sammanfattande kommentar.

- Vi är så glada över utlåtandet och det goda resultatet från Testfaktas tester. Vårt syfte är att skapa slitstarka plagg för hela familjen som skyddar mot vädrets makter och håller över tid. Det är grunden i vårt hållbarhetsarbete, eftersom det förstås är så att de produkter som håller längst och används mest har den minst negativa inverkan på miljön och konsumtionen som helhet. Vi arbetar för att plaggen ska användas av flera generationer eller vara attraktiva på en second hand-marknad, säger Fanny Ekholm, CSR manager på Didriksons.

- Bjärven har vår växafunktion Extend Size, en funktion som vi introducerade 2015 för att låta plaggen växa med barnen över tid. Bjärven kan därmed användas av barnet under två säsonger, men föräldrarna behöver bara köpa en overall. Dessutom slipper vi använda material och resurser för att producera två overaller, fortsätter hon.

Läs mer om testets utförande och resultat hos Testfakta.

Upptäck Bjärvens färger och funktioner på didriksons.com

FAKTA OM TESTET

Testfaktas nyhetsbyrå har på uppdrag av nordisk media låtit laboratorietesta ett urval av åtta vinteroveraller för barn. Testerna har utförts av RISE (Research Institutes of Sweden) och omfattar slitagetålighet, rivstryrka, vattentäthet samt andningsförmåga. Innan testerna tvättades overallerna tre gånger enligt tillverkarnas tvättråd.

Följande overaller har testats:

• Didriksons - Bjärven Kid's Coverall
  • Helly Hansen - Kids’ Rider 2.0 Insulated Snow Suit