Distriktsveterinärerna i Skellefteå öppnar åter sin beredskap för akut sjuka smådjur

Distriktsveterinärerna har åter öppet dygnet runt för smådjur i Skellefteå

- Vi är stolta och glada över att återigen kunna öppna för smådjur under beredskapstid. Det är möjligt tack vare vår engagerade personal och lyckade utlandsrekryteringar, säger Marte Svedjesten, chef för Distriktsveterinärerna Region Nord.

Distriktsveterinärernas uppdrag är att tillhandahålla veterinärer dygnet runt, året runt. Men på grund av att det råder brist på veterinärer har man de senaste månaderna varit tvungna att hålla stängt på kvällar och helger för smådjur. Lantbruksdjur och hästar, som är svåra att transportera när de är sjuka, har kliniken däremot haft beredskap för.

Visionen har hela tiden varit att öppna för smådjur igen. Kliniken behövde fördubbla personalstyrkan för att lyckas med det.

- Då det råder brist på veterinärer i Sverige satsade vi på rekrytering från andra länder, berättar Jaana Tengman, tillförordnad klinikchef. Under januari anställdes en väldigt lovande nyutexaminerad veterinär från Tyskland, som sedan följdes av en veterinär från Portugal. I augusti anställde vi ytterligare en veterinär, denna gång från Rumänien.

- De nyanställda är redan i fullt arbete med alla djurslag, mycket tack vare vår fantastiska personal som tagit ansvar för att introducera och handleda dem, berättar Erika Hällgren, ny tillträdande klinikchef i Skellefteå.

- Vi välkomnar nya och gamla kunder välkomna till kliniken i Skellefteå, som återigen har beredskap dygnet runt även för smådjuren, säger Marte Svedjesten och Erika Hällgren.