Distriktsveterinärerna löser helgberedskapen i Dingle

Distriktsveterinärerna löser helgberedskapen i Dingle

Från och med september kommer Distriktsveterinärerna tillsammans med privata veterinärer att sköta helgberedskapen i Dingle. Sedan i maj i år har det inte funnits någon veterinär beredskap för hästar och lantbrukets djur. Efter att försöken att lösa situationen med befintliga veterinärer i distriktet inte lyckades gav Jordbruksverket Distriktsveterinärerna i uppdrag att etablera sig i Dingle.

Vi har arbetat hårt under sommaren med att lösa det första steget för etableringen och jag är jätteglad att vi nu kan erbjuda beredskapsveterinärer under helgtid, säger Robert ter Horst, biträdande chef för Distriktsveterinärerna. Tack vare ett stort engagemang från medarbetare och privata veterinärer i närområdet kan vi nu erbjuda helgberedskap från och med den första september. Till en början kan vi hjälpa akut sjuka hästar och lantbrukets djur under beredskapstid, som är fredag kl. 17 till och med måndag kl. 5. Kunder kan ringa 010-122 92 90 och få kontakt med en veterinär i beredskap. När det gäller smådjur kan vi ta akuta fall i mån av tid.

Inga nya lokaler – helgberedskapen sköts från bilen
Helgberedskapen kommer att bemannas både av distriktsveterinärer och av privata veterinärer. Veterinären utgår hemifrån och har utrustningen med i bilen, när hen bor i närheten. I de fall då tjänstgörande veterinär inte kan utgå från hemmet är övernattning på hotell eller annat boende ett alternativ.

Dingle del av en större fråga
Sedan flera år är det brist på kliniska veterinärer i Sverige. Distriktsveterinärerna har under flera år utökat sitt geografiska område för att hjälpa fler djur när privata aktörer väljer att upphöra med att täcka kvällar, nätter och helger.

– Det måste bli mer attraktivt för veterinärer att delta i beredskapsarbetet, säger Robert ter Horst. Privata veterinärer utgör den största veterinära resursen i Sverige och det behövs mer incitament för att de ska kunna bidra. Jordbruksverket har i en skrivelse till regeringen framfört att det behövs mer medel för att säkra den veterinära service i landet.

Veterinär i beredskap nås på tfn 010-1229290
Läs mer på www.distriktsveterinärerna.se

För mer information om Distriktsveterinärerna, följ oss på:

Podcast uppdrag veterinär

Robert ter Horst

Presskontakt Biträdande chef Distriktsveterinärerna Smittskydd, officiella uppdrag 010-122 80 44